آنچه باید در مورد ویتامین K بدانید

ویتامین K به گروهی از مواد مغذی محلول در چربی اطلاق می‌شود که برای استخوان‌های قوی، قابلیت‌های لخته شدن خون ضروری است و همچنین به عنوان یک عنصر کلیدی احتمالی برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی در نظر گرفته می‌شود. این ویتامین به ظاهر کمک می‌کند تا کلسیم را از بافت‌های خاص بدن و پوشش سرخرگ‌ها دور نگه دارد، جایی که ممکن است برای بدن انسان مضر باشد. در عوض، به نظر می رسد که ویتامین K به هدایت کلسیم به ماتریکس استخوان کمک می کند، جایی که می تواند تراکم استخوان را افزایش دهد. این گروه برای اولین بار در حدود سال ۱۹۳۵ کشف شد، و نام این گروه را برای اصطلاح دانمارکی “koagulations” نامگذاری کردند که به توانایی این ماده در لخته شدن خون اشاره دارد.

گاهی اوقات ویتامین فراموش شده نامیده می شود زیرا مزایای سلامتی آن را می توان تحت الشعاع قرار داد، اکثر متخصصان تغذیه این ماده مغذی را به سه نوع تقسیم می کنند. ویتامین K1 (فیلوکینون) به طور طبیعی در گیاهان وجود دارد. ویتامین K2 (مناکینون) توسط باکتری های داخل خط لوله گوارش تولید می شود. در نهایت، ویتامین K3 (منادیون) یک شکل مصنوعی یا مصنوعی از سه ماده مغذی است و همیشه برای مصرف توصیه نمی شود.

هر دو ویتامین K1 و K2 با توقف رشد سلول‌های سرطانی خاص مرتبط هستند و گاهی اوقات در درمان‌هایی برای درمان سرطان خون استفاده می‌شوند. نوزادان اغلب در بدو تولد برای کاهش خطرات خونریزی، واکسن ویتامین K دریافت می کنند.

کمبود ویتامین K برای کسانی که از رژیم غذایی سالم استفاده می کنند تا حدودی نادر است و می تواند منجر به مشکلات انسولین یا قند خون و همچنین منجر به کبودی آسان شود. در حالی که منابع این ماده مغذی را می توان در بافت های چربی ذخیره کرد، بدن انسان نمی تواند ذخایر زیادی را ذخیره کند – بنابراین تغذیه منظم رژیم غذایی ضروری است. مکمل های ویتامین K ممکن است برای پیشگیری از پوکی استخوان یا اگر کسی نگران تراکم استخوان است توصیه شود. مقادیر زیاد ویتامین K به طور کلی برای بیمارانی که خطر لخته شدن خون خاص دارند یا برای کسانی که ممکن است نسخه های ضد انعقاد مصرف کنند توصیه نمی شود.

غذاهای تخمیر شده به طور کلی دارای بیشترین ویتامین K هستند. اما، قابل درک است، بسیاری از مردم از خوردن غذاهای تخمیر شده لذت نمی برند، زیرا این کار خوشمزه نیست و/یا ممکن است خطرات مختلف دیگری برای سلامتی داشته باشد. انتخاب های غذایی محبوب برای کسانی که می خواهند به طور طبیعی سطح ویتامین K خود را افزایش دهند عبارتند از افزودن کلم پیچ، کلم، کلم سبز، مارچوبه، آلو، اسفناج، سبزی شلغم، کلم بروکسل و کلم بروکلی به وعده های غذایی. متخصصان تغذیه همچنین گاهی اوقات ادعا می کنند که اگر غذاهای چرب همراه با این ماده مغذی مصرف شود، بدن انسان بهتر می تواند ویتامین را جذب کند.

ویتامین K دارای برخی از قابلیت های آنتی اکسیدانی است و همچنین به عنوان یک “ویتامین موضعی” در نظر گرفته می شود. این می تواند به کاهش کبودی کمک کند و ممکن است یک سلاح عالی برای کسانی باشد که می خواهند ظاهر پوست خود را بهبود بخشند. کرم‌های ویتامین K که معمولاً قبل و بعد از جراحی‌های صورت استفاده می‌شود، توسط افرادی که می‌خواهند ظاهر سیاهرگ‌های عنکبوتی، حلقه‌های تیره زیر چشم، سوختگی‌های پوست و ترک‌های پوستی را کاهش دهند، استفاده می‌شود. با توجه به موفقیت مداوم این کرم ها گاهی اوقات بحث می شود، برخی از متخصصان پوست راه حل های مختلفی را توصیه می کنند و نمونه هایی از موفقیت برخی از بیماران در استفاده از درمان های مشابه را ذکر می کنند.

مانند تمام نگرانی‌های مربوط به نیاز فرد و فواید بالقوه مکمل‌های ویتامین، پاسخ‌های مربوط به ویتامین K را بهتر می‌توان از یک پزشک یا متخصص پزشکی که با شرایط فردی بیمار آشناست، دریافت کرد.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر