آیا رژیم غذایی بدون گلوتن می تواند باعث سوء تغذیه شود؟

هیچ کس قرار نیست رژیم بدون گلوتن را صرفاً برای سرگرمی انجام دهد، زیرا تا زمانی که به گلوتن حساس نباشید، هیچ فایده ای ندارد. برخلاف تصور رایج، این رژیم غذایی کاهش وزن نیست. درست است که برخی از افراد با شروع رژیم غذایی GF وزن خود را کاهش می دهند، اما برخی دیگر افزایش وزن پیدا می کنند.

البته، گاهی اوقات تنها راه برای فهمیدن عدم تحمل گلوتن این است که آن را برای مدتی از رژیم غذایی خود حذف کنید و ببینید آیا علائمی که مشکوک به ایجاد آن هستید از بین می روند یا خیر. [Gluten intolerance is also often linked to other intolerances, such as to dairy products. ed]

غذاهای حاوی گلوتن همگی غلات هستند، عمدتاً گندم، چاودار و جو، و همچنین محصولات به دست آمده از آنها مانند مالت، جوانه گندم، بلغور و غیره. اگر اینها را بخورید، سلیاک هستید و مواد مغذی را جذب نمی کنید. آنها باعث آسیب به روده و گاهی اوقات مشکلات دیگر می شوند. وضعیت مشابه با سایر اشکال عدم تحمل گلوتن است. به همین دلیل، گلوتن هیچ ارزش غذایی برای افراد مبتلا به عدم تحمل گلوتن ندارد، چه برسد به آسیب هایی که می تواند ایجاد کند. در واقع یکی از علائمی که در تشخیص اولیه بیماری سلیاک استفاده می شود، کمبود مواد مغذی است.

البته، اگر نمی توانید از گلوتن هیچ مزیت غذایی دریافت کنید و برای شما مضر است، رژیم غذایی بدون گلوتن یک ضرورت است، اما مواد مغذی مهمی وجود دارد که از یک رژیم غذایی معمولی گندم به دست می آیند و بقیه را باید در تصمیم گیری در نظر بگیرید. چه چیزی جایگزین باید استفاده شود. در حالی که ممکن است بتوانید حجم، طعم و خواص مشابهی را از یک ماده بدست آورید، مواد مغذی متفاوت خواهند بود و باید از آن آگاه باشید و در جای دیگری تنظیمات را انجام دهید.

در بریتانیا، تمام آرد گندم به غیر از غلات کامل طبق قانون با آهن، تیامین، نیاسین و (برای اکثر انواع) کلسیم غنی شده است. آرد سبوس دار به طور طبیعی حاوی مقادیر مفیدی منیزیم، نیاسین و اسید فولیک و در برخی موارد سلنیوم (بسته به محل رشد آن) است. آرد سفید نیز حاوی حدود ۱۰ درصد پروتئین است. هیچ یک از این مواد مغذی برای افرادی که به گلوتن حساسیت ندارند، در دسترس نیستند و کمبود ویتامین های D و K، اسید فولیک، کلسیم، آهن، منیزیم و روی و اسیدهای چرب ضروری رایج است که مانع از جذب سایر غذاها می شود.

حتی پس از گذشت بیش از یک سال از رژیم غذایی بدون گلوتن، بسیاری از افراد همچنان از کمبود ویتامین ها و/یا مواد معدنی مختلف رنج می برند. احتمالاً برای همه، مخصوصاً افرادی که رژیم غذایی بدون گلوتن دارند، ایده خوبی است که هر روز مقداری ماهی بخورد یا مکمل روغن ماهی مصرف کند و آن را با یک مکمل مولتی ویتامین و مواد معدنی خوب تکمیل کند (مطمئن شوید که روی آن برچسب زده شده است). نسبت به بدون گلوتن). جستجوی سلنیوم روی برچسب نشان می دهد که احتمالاً ترکیب خوبی است.

هر کسی که از یک رژیم غذایی بدون گلوتن پیروی کند متوجه خواهد شد که رژیم استاندارد چقدر به آرد و سایر مشتقات گندم، چاودار و جو وابسته است. پر کردن یک چرخ دستی خرید با مواد غذایی بدون گلوتن در یک سوپرمارکت معمولی بسیار دشوار است، اگرچه بسیاری تلاش می کنند مجموعه کوچکی از این محصولات را در چند قفسه در پشت فروشگاه ذخیره کنند. از آنجایی که خریداران خواربارفروشی معمولاً این شرایط را ندارند، انتخاب موجود معمولاً کوچک است و ممکن است شامل مواردی باشد که صرفاً به دلایل آماده بودن و بدون توجه به کیفیت انتخاب شده اند.

از آنجایی که گندم و مشتقات آن بسیار متنوع هستند، بسته به اینکه دقیقاً برای چه چیزی مورد استفاده قرار می گیرند، جایگزین های فراوان و متنوعی برای گندم و شرکای آن در جرم وجود دارد. به عنوان مثال، آرد گرم یا نخودچی (آرد حبوبات یا نخودچی در ایالات متحده) برای پوشاندن سبزیجات یا تکه های کوچک گوشت عالی است، آرد برنج را می توان برای تهیه پنکیک و آرد گندم سیاه اغلب برای غلیظ کردن سس ها و پخت استفاده می شود.

ما هزاران سال تجربه در مورد این سبک آشپزی نداریم، بنابراین نمی‌توانیم به دستور العمل‌ها و روش‌هایی که از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شوند برای متعادل کردن رژیم‌های غذایی خود تکیه کنیم، اما با مشاهده بدن و اطلاعات خود می‌توانیم به یادداشت‌برداری از بسته‌ها و بسته‌ها کمک کنیم. در جاهای دیگر آسان تر خواهد بود.

رژیم غذایی بدون گلوتن باعث سوءتغذیه در فردی که به آن وابسته است نمی شود، بلکه برعکس. اما هیچ کس نباید رژیم غذایی بدون گلوتن را اتخاذ کند، مگر اینکه به دلایل تشخیصی یا سلامتی ضروری باشد.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر