اهمیت تغذیه در زندگی روزمره ما

هر زمان که ما غذا یا مایع مغذی مصرف می کنیم، بدن ما مواد معدنی ساده اما ضروری، ویتامین ها، چربی ها، پروتئین ها، کربوهیدرات ها، چربی ها و آب آن غذا یا مایع مغذی را هضم و جذب می کند و آنها را به جریان خون و انرژی تبدیل می کند که به رشد و ماندگاری بدن کمک می کند. سالم.

ارزش غذایی برای سلامت هر فرد مهمتر است. غذا یا مایعات، هر زمان که آنها را مصرف کنیم، هم بر بدن و هم بر سلامت ما تأثیر می گذارد. بنابراین، بسیار مهم است که نسبت به غذاها یا مایعاتی که در زندگی روزمره مصرف می کنیم، آگاهی بیشتری داشته باشیم. بسیاری از بیماری ها فقط از تغذیه نامناسب به وجود می آیند. یک رژیم غذایی خاص می تواند خود باعث ایجاد بیماری یا تغییر روند یک بیماری شناخته شده مانند دیابت، بیماری قلبی یا بیماری کلیوی شود.

چرا تغذیه برای ما مهم است

زیرا می دانیم که غذا و آب برای ساختن بدن و حفظ سلامت آن ضروری است. همه غذاها و مایعات خوب حاوی برخی از مواد مغذی ضروری مانند پروتئین ها، کربوهیدرات ها، چربی ها، برخی ویتامین ها، مواد معدنی و آب هستند. همه اینها نقش های متفاوتی در حفظ سلامت بدن و ساخت سلول های جدید در بدن ما دارند.

اینها مواد مغذی مهم و نقش آنها در بدن ما هستند:

پروتئین:

پروتئین به بدن ما کمک می کند تا عضله بسازد و سیستم ایمنی قوی داشته باشد. اساساً پروتئین ها از زنجیره های بلندی از اسیدهای آمینه ساخته شده اند. ۲۲ نوع مختلف اسید آمینه وجود دارد و بدن ما برای عملکرد صحیح به همه این اسیدهای آمینه نیاز دارد. پروتئین یک ماده مغذی فراوان در بدن ما است که بافت جدیدی می سازد و هر سلول آسیب دیده بدن ما را ترمیم می کند. همچنین به تشکیل هورمون ها و آنزیم هایی که نقش های مختلفی در بدن ما ایفا می کنند، کمک می کند، مانند: ب- متابولیسم و ​​رشد جنسی. انواع مختلفی از پروتئین ها وجود دارند که نقش های مهمی در بدن ما دارند. به عنوان مثال، کلاژن یک پروتئین است و چیزی است که به مو و پوست ما استحکام، خاصیت ارتجاعی و ترکیب می دهد. برخی از منابع خوب پروتئین عبارتند از عدس، لبنیات کم چرب، توفو، آجیل، دانه ها، نخود فرنگی، تمپه. برخی از غذاهای رایج مانند نان سبوس دار، سیب زمینی، ذرت و پاستا نیز حاوی پروتئین هستند. پروتئین سویا ضروری ترین و قوی ترین پروتئین و برابر با هر پروتئین با منشاء حیوانی است.

کربوهیدرات ها:

کربوهیدرات ها به ما انرژی می دهند. این یک منبع ایده آل انرژی برای بدن است زیرا کربوهیدرات ها راحت تر به گلوکز تبدیل می شوند. این به بدن ما کمک می کند تا انرژی لازم برای تشکیل اجزای سلولی را فراهم کند. کربوهیدرات ها از سه ترکیب ساخته شده توسط گیاهان تشکیل شده اند: کربن، هیدروژن و اکسیژن. چهار نوع کربوهیدرات مهم هستند – قند، نشاسته، فیبر و آدامس. وقتی کربوهیدرات ها به طور منظم مصرف شوند، باعث افزایش وزن نمی شوند مگر اینکه مانند سایر گروه های غذایی. دو نوع کربوهیدرات وجود دارد – پیچیده و ساده. کارایی کربوهیدرات ها می تواند باعث تولید کتون در بدن شود که می تواند منجر به شرایطی به نام کتوز شود. نمونه‌های خوب کربوهیدرات‌ها نان، سیب‌زمینی، ماکارونی، نوشابه، چیپس، آب نبات/آب نبات، کوکی‌ها/کوکی‌ها، پودینگ، کیک، شکر، موز و غیره هستند.

چربی ها:

چربی انرژی بیشتری به ما می دهد. یک ماده مغذی است و مقدار مشخصی چربی برای بدن ما ضروری است. همیشه ما را چاق نمی کند. با محافظت از ما در برابر تغییرات ناگهانی دما و همچنین محافظت از اندام های حیاتی ما، نقش عایق بندی بدن ما را ایفا می کند. چربی ها شامل گروه وسیعی از ترکیبات هستند که در حلال های آلی محلول و در آب نامحلول هستند. چربی ها ۹ کالری در هر گرم دارند.اسیدهای چرب زمانی تشکیل می شوند که چربی رژیم غذایی هضم شود. همچنین برای پوست سالم و تنظیم فشار خون مهم است.

دو نوع چربی وجود دارد: اشباع (جامد در دمای اتاق) و غیر اشباع (مایع در دمای اتاق). برای دریافت مقدار کافی اسید لینولئیک، یکی از معدود اسیدهای چرب که بدن به تنهایی قادر به تولید آن نیست. هر فرد بالغ روزانه به یک قاشق غذاخوری اسیدهای چرب غیراشباع نیاز دارد. چربی های اشباع شده عمدتاً در محصولات لبنی مانند کره، خامه، پنیر و برخی از شکلات ها یافت می شوند. منبع چربی های غیر اشباع روغن سویا، آفتابگردان و ذرت است.

ویتامین ها:

ویتامین یک ترکیب آلی است، فرآیندهای بدن ما را تنظیم می کند و نقش مهمی در حفظ عملکرد صحیح بدن ما دارد. واژه ویتامین از «ویتامین» گرفته شده است که ترکیبی از ویتامین و آمین است. امروزه یک ترکیب شیمیایی ویتامین نامیده می شود. بدن ما برای رشد و نمو طبیعی به ویتامین ها به عنوان مواد نیاز دارد. بدن ما به ۱۳ ویتامین نیاز دارد. برخی از آنها عبارتند از A، B، C، D، E، K، ویتامین B-6 و ویتامین B-12. در زندگی روزمره، تقریباً همه این ویتامین ها را از غذا دریافت می کنیم، هر چه می خوریم. بدن ما همچنین می تواند ویتامین D و K تولید کند.

هر ویتامین نقش خاصی دارد. به خصوص محتوای کم ویتامین منجر به بیماری کمبود می شود. به عنوان مثال، دریافت نکردن ویتامین D کافی می تواند باعث راشیتیسم شود. کمبود ویتامین A می تواند باعث شب کوری شود.

اگر ما یک رژیم غذایی متعادل داشته باشیم، به طور خودکار ویتامین های ضروری کافی را از غذا یا مایعات روزانه خود دریافت می کنیم. حتی لازم نیست ویتامین خاصی را جداگانه مصرف کنیم. فقط در برخی موارد برای سلامتی مطلوب نیاز به مصرف روزانه مولتی ویتامین داریم.

مواد معدنی:

مواد معدنی فرآیندهای بدن ما را تنظیم می کنند و همچنین بافت های بدن را می سازند. مواد معدنی عملکرد درست بدن ما را حفظ می کنند، درست مانند ویتامین ها، اما از کاهش وزن جلوگیری نمی کنند. اگرچه ما آن را از رژیم غذایی روزانه خود دریافت می کنیم، اما لازم نیست آن را جداگانه مصرف کنیم. مواد معدنی سیستم ایمنی بدن ما را تقویت می کنند. برخی از مواد معدنی مهم عبارتند از کلرید، کلسیم، مس، کروم، فلوراید، آهن و ید. این نوع مواد معدنی را می توان در غذای روزانه یا مکمل های مایع مانند نمک، سس سویا، شیر، روغن های گیاهی، غلات کامل، پنیر، آجیل و غیره یافت.

آب به سلول ها شکل می دهد و به عنوان وسیله ای عمل می کند که در آن فرآیندهای بدن انجام می شود. این شناخته شده ترین و در عین حال مهم ترین ماده مغذی مورد نیاز بدن ما است. همچنین رایج ترین نوع مایع در بدن ما است که ۷۰ درصد از کل جرم ما را تشکیل می دهد. به حل شدن مواد مغذی ضروری و انتقال آنها به تمام قسمت های بدن کمک می کند. همچنین برای حفظ دمای بدن لازم است و به حذف مواد زائد از بدن کمک می کند.

اب:

در بدن انسان ۷۰ درصد کل جرم را آب پوشانده است. آب به سلول ها شکل می دهد و به عنوان وسیله ای عمل می کند که در آن فرآیندهای بدن انجام می شود. این یک ماده مغذی بسیار ضروری از تمام مواد مغذی موجود است. همچنین رایج ترین نوع مایع در بدن انسان است. آب به حفظ دمای بدن کمک می کند و به حذف مواد زائد از بدن کمک می کند.

می بینیم که تغذیه نقش بسیار مهمی در زندگی ما دارد، هر ماده غذایی و مایعی ارزش غذایی خاص خود را دارد که در زندگی ما بسیار ضروری است. این می تواند به طولانی شدن یا کوتاه شدن طول عمر و همچنین تعیین مدرک تحصیلی یا معیشت ما کمک کند. همچنین به رشد ذهنی و جسمی ما کمک می کند. ما باید بدانیم که چه مواد غذایی و مایعاتی را به طور منظم مصرف می کنیم. غذای پوپر در زندگی روزمره ما منجر به یک عادت مادام العمر برای یک زندگی سالم و طولانی می شود.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر