اگر می خواهید قوی شوید، اسفناج را امتحان کنید

اسفناج یک گیاه گلدار خوراکی از خانواده تاج خروس است. از نظر علمی به عنوان شناخته شده است Spinacia oleracea. گیاهی است یک ساله که طول آن به ۳۰ سانتی متر می رسد. این گیاه به ندرت دوساله است. در عرض های جغرافیایی معتدل، گیاه حتی می تواند در ماه های زمستان زنده بماند. برگها متناوب، ساده و بیضی شکل تا مثلثی هستند. آنها می توانند ۲-۳۰ سانتی متر طول و ۱-۱۵ سانتی متر عرض داشته باشند. برگ های بزرگتر در پایه گیاه یافت می شوند، در حالی که برگ های کوچک در اطراف ناحیه گلدهی وجود دارد. گلها نامشخص، زرد مایل به سبز و دارای قطر ۳-۴ میلی متر هستند. آنها به یک خوشه میوه کوچک، سخت، خشک و توده ای به اندازه ۵-۱۰ میلی متر می رسند.

کلمه اسفناج از یک کلمه عربی گرفته شده است. اسفناج از نظر تغذیه اهمیت بسزایی دارد. سرشار از آنتی اکسیدان است، به خصوص وقتی تازه، بخارپز یا سریع پخته شود. منبع قوی ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E، ویتامین K، منیزیم، منگنز، اسید فولیک، بتائین، آهن، ویتامین B2، کلسیم، پتاسیم، ویتامین B6، اسید فولیک، مس، پروتئین، فسفر، روی، نیاسین، سلنیوم و اسیدهای چرب امگا ۳. یک مطالعه اخیر نشان داد که اسفناج همچنین حاوی پپتیدهای شبه افیونی به نام روبیسکولین است. پلی گلوتامیل فولات جزء حیاتی سلول ها و اسفناج منبع غنی اسید فولیک است. پختن برگ های اسفناج باعث کاهش محتوای فولات می شود، اما مایکروویو هیچ تاثیری بر محتوای فولات ندارد. ویتامین B9 در سال ۱۹۴۱ از اسفناج جدا شد.

اسفناج، همراه با سایر سبزیجات سبز رنگ، منبع خوبی از آهن محسوب می شود. طبق برآورد وزارت کشاورزی ایالات متحده، ۱۸۰ گرم اسفناج پخته حاوی ۶.۴۳ میلی گرم آهن است، در حالی که یک ۱۷۰ گرم همبرگر آسیاب شده حداکثر حاوی ۴.۴۲ میلی گرم آهن است. فراهمی زیستی آهن به جذب آن بستگی دارد که تحت تأثیر عوامل متعددی قرار دارد. آهن به دو صورت آهن هِم یا غیرهِم وارد بدن می شود. تمام آهن موجود در غلات، سبزیجات و سه پنجم غذاهای حیوانی حاوی آهن غیر هم هستند. بخش باقی مانده گوشت حاوی آهن هِم است. آهن موجود در اسفناج ضعیف جذب می شود مگر اینکه از منبع ویتامین C مصرف شود. اسفناج حاوی عواملی است که جذب آهن را مهار می کند، همراه با محتوای بالای اگزالات، که در صورت اتصال با آهن، اگزالات آهن را تشکیل می دهد. این فرم ناپایدار است و توسط بدن قابل جذب نیست.

اسفناج همچنین سرشار از کلسیم است. با این حال، اگزالات موجود در اسفناج نیز به کلسیم متصل می شود و در نتیجه جذب آن را کاهش می دهد. کلسیم و روی نیز جذب آهن را محدود می کنند. کلسیم موجود در اسفناج کمترین منبع زیستی کلسیم است. سه نوع اسفناج به صورت تجاری موجود است. اینها کلم ساووی، کلم نیمه ساووی و اسفناج با برگ صاف یا صاف هستند. کلم ساوی دارای برگ های سبز تیره، ژولیده و مجعد است. در انگور تازه به بازار عرضه می شود. آنها پیچ و مهره هستند. اسفناج صاف یا صاف برگ های صافی دارد و در مقایسه با انواع ساووی به راحتی تمیز می شود. این بسیار رایج در سوپ، غذاهای فرآوری شده و غذای کودک استفاده می شود. کلم ساووی گونه ای ترکیبی با برگ های کمی فر است. بافتی مشابه اسفناج ساووی دارد و راحت تر تمیز می شود. هم برای غذاهای تازه و هم برای غذاهای فرآوری شده رشد می کند. اسفناج در کیسه های شل، بسته بندی شده، بسته بندی شده، کنسرو شده یا منجمد فروخته می شود. اسفناج تازه پس از چند روز نگهداری در یخچال ارزش غذایی خود را از دست می دهد. مقدار زیادی از اسید فولیک و کاروتنوئید اسفناج در طول نگهداری از بین می رود. شخصیت کارتونی Popeye the Sailor Man نشان داده می‌شود که میل شدیدی به اسفناج دارد و پس از مصرف آن از نظر فیزیکی قوی‌تر می‌شود.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر