بازار خودرو را برای سومین بار تنظیم کنید!


پس از آزادسازی واردات و حذف برخی خودروها از مرحله قرعه کشی، اکنون با احیای عرضه خودرو…

پس از آزادسازی واردات و حذف برخی خودروها از روند قرعه کشی، اکنون با از سرگیری عرضه خودرو در بورس کالا، گام سوم برای پاکسازی بازار برداشته می شود.


دنیای اقتصاد نوشت: همین روز دوشنبه هفته جاری اعلام شد که بورس از ۵ مرداد ماه جاری تحویل خودروها را از سر می گیرد. ابتدا فقط صحبت از عرضه فیدلیتی و دیگنیتی به عنوان خودروهای خصوصی بود، اما دیروز اعلام شد که در همین روز، شاهین سایپا نیز عرضه خواهد شد. با توجه به فاصله دو هفته ای تا تاریخ عرضه، این امکان وجود دارد که مدل های دیگری نیز به لیست خودروهای در حال فروش اضافه شوند.

طرح عرضه خودرو به بورس مدت ها پیش به عنوان راهکاری برای اصلاح روش قیمت گذاری و تنظیم بازار حتی به میزان محدود مطرح شده بود، اما موضع مخالف وزارت حریم خصوصی این موضوع را مطرح نکرد. اجازه بده بطور گسترده.

اکنون یک دهه از اعمال مستقیم سیاست های بخشنامه ای در قیمت گذاری خودرو می گذرد و بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت خودرو می گویند این روش به تولیدکننده آسیب رسانده و دلالی و لیزینگ را نیز تشویق کرده است.

در آن سال ها تلاش های زیادی برای کنار گذاشتن این سیاست و تغییر روش قیمت گذاری خودروها انجام شد اما هیچ کدام به نتیجه مطلوب نرسیدند. عرضه خودرو در بورس کالا ابتدا چندان جدی گرفته نشد، اما با گذشت زمان مدافعان زیادی حتی در بین فعالان صنعت خودرو پیدا کرد و در نهایت (پس از نظر مساعد از طرف) در شورای عالی بورس به تصویب رسمی رسید. وزارت). حریم خصوصی).

اگرچه خودروسازان می‌خواستند قیمت‌گذاری و قیمت‌گذاری سفارش متحرک به طور کامل در دسترس آنها باشد، اما با توجه به اینکه عرضه خودرو در لیست می‌تواند آنها را از ضرر و زیان خارج کند و حتی سود کند، موافقت کردند. طرح.


اگرچه در حال حاضر عرضه خودرو در بورس کالا بسیار محدود و فراگیر نیست، اما کارشناسان معتقدند این عرضه محدود و اندک ممکن است اولاً سرآغازی برای لغو قیمت گذاری دستوری باشد و ثانیاً بازار خودرو را به سمت سوق دهد. اجاره کمتر و حدس و گمان

به بیان بهتر، سیاست گذار می خواهد از بورس کالا به عنوان ابزاری برای تنظیم بازار خودرو کمک بگیرد که البته این امر نیازمند ابزارهای دیگری مانند واردات، رشد تولید و عرضه و آزادی عمل خودروسازان است. هنگام فروش محصولات (در چارچوب بورس کالا).

اگر فرض کنیم بالاخره واردات اجرایی شود و تولید و عرضه افزایش یابد، قطعا عرضه خودرو در بورس کالا می تواند به ساماندهی بازار خودرو و جایگزینی قرعه کشی (فروش خودرو از طریق سیستم یکپارچه و قرعه کشی) کمک کند.

البته روند حذف قرعه کشی از قبل توسط وزارت حریم خصوصی آغاز شده است، البته در حال حاضر برخی خودروها بدون این روند به فروش می رسند. در واقع اولین گام برای حذف قرعه کشی در بازار خودرو حذف برخی خودروها از روند قرعه کشی است و خودروهای مورد نظر به جای سامانه یکپارچه در بستر بورس کالا عرضه می شوند.

سود این ماجرا برای خودروسازان این است که می توانند با نظر هیات مدیره خود قیمت پایه محصولات خود را در بورس کالا تعیین کنند و از این طریق از سایه سنگین قیمت گذاری دستوری فرار کنند.

در حال حاضر خودروسازان مجبورند محصولات خود را در قالب یک سیستم یکپارچه و با قیمت های مقرر (تعیین شده) عرضه کنند. در این بین آنها این فرصت را دارند که با عرضه خودرو در بورس کالا، قیمت پایه را خودشان تعیین کنند. البته قیمتی که خودروسازان مبنا در نظر می گیرند، سود هم می آورد، هر چند که دیگر ضرری به محصولاتشان وارد نمی کند.

بنابراین با گسترش عرضه خودرو در بورس کالا، خودروسازان می توانند انتظار خروج کامل از زیان، سود و در نهایت ثبات نقدینگی را داشته باشند. البته خودروسازان با عرضه پایدار نقدینگی می توانند اولاً جهشی در تولید داشته باشند و ثانیاً کیفیت محصولات خود را ارتقا دهند. حتی می توان بخشی از سود را صرف تحقیق و توسعه کرد.

اما موضوع مهم دیگر در عرضه خودرو در بورس کالا به کاهش و یا حتی حذف فعالیت های دلالی و واسطه گری در بازار خودرو مربوط می شود. در حال حاضر رانت هنگفتی به دلیل فاصله زیاد قیمت کارخانه با بازار خودرو وجود دارد که تقاضای کاذب زیادی را ایجاد کرده است.

در حالی که راه حل استاندارد برای حذف کلی این رانت، کنار گذاشتن قیمت گذاری اجباری و معافیت قیمت است، عرضه خودرو در بورس کالا نیز می تواند تا حدودی به این هدف دست یابد. با بورس خودرو از جذابیت قیمت خودرو کاسته می شود و احتمالا اکثر کسانی که مصرف کننده هستند نه واسطه، خودرو را از بورس کالا می خرند. بنابراین با فراگیر شدن عرضه خودرو در بورس کالا، حجم واسطه گری نیز کاهش می یابد.

اما بسیاری ممکن است تعجب کنند که فرآیند خرید خودرو در یک معامله چیست. در این مورد یکی از کارشناسان بازار سرمایه که نخواست نامش فاش شود در گفت و گو با «دنیای اکونومیست» گفت: سه خودرو شامل فیدلیتی، دیگنیتی (متعلق به گروه بهمن) و شاهین (متعلق به سایپا) می شود. راه اندازی شد. بورس کالا تا دو هفته دیگر چهارشنبه است و متقاضیان برای حضور در آن باید کد بورسی درخواست کنند.

وی با اشاره به اینکه کسانی که تمایل به دریافت کد صرافی دارند با مراجعه به کارگزاری ها، افزود: دریافت این کد به صورت آنلاین و حضوری امکان پذیر است اما قبل از آن باید در سامانه سجام ثبت نام و احراز هویت کنند. این کارشناس تاکید کرد: افتتاح حساب نمایندگی مرحله بعدی پس از دریافت کد صرافی است و برای خرید خودرو باید حساب ۳۰ درصد قیمت پایه آن را داشته باشد.

به گفته وی، در حال حاضر سفارش تنها یک کد عرضه شده با هر کد کشوری مجاز است و تنها امکان خرید یک خودرو وجود دارد، در حالی که اسناد تنها به نام خریدار صادر و شماره گذاری می شود. این کارشناس در نهایت تاکید کرد: پس از پایان ثبت سفارش در روز فروش، خریداران بر اساس قیمت پایه و در صورتی که تقاضا بیشتر از عرضه باشد در مسابقه شرکت می کنند. بر این اساس، تخصیص خودرو به متقاضیان از بالاترین قیمت پیشنهادی آغاز و تا اتمام ظرفیت ادامه دارد.