بحث افزایش قیمت بنزین در دولت و مجلس مطرح نیست


یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس از مطرح نشدن افزایش قیمت بنزین به هیچ وجه چه در دولت و چه در مجلس خبر داد و گفت: دولت به دنبال راهکار…

یکی از اعضای کمیته انرژی ریگیکوگو با بیان اینکه افزایش قیمت بنزین هرگز در دولت و مجلس مطرح نشده است، گفت: دولت به دنبال راهکارهای غیر قیمتی مانند بررسی جایگاه های مرزی و مدیریت سوخت است. کارت.”

قیمت تمام شده سوخت پس از واکسیناسیون موفقیت آمیز دولت با روند صعودی رکورددار بوده و به دلیل عدم توسعه زیرساخت های پالایشی کشور در دولت قبل، این امر منجر به عدم تعادل بنزین شده است. اما تمرکز دولت و وزارت نفت در زمان کارشناسی، استفاده از ابزار و راهکارهای غیر قیمتی برای مهار افزایش سریع مصرف سوخت و قاچاق سوخت بدون افزایش هزینه های مردم بوده است.

یکی از راهکارهای غیر قیمتی کاهش سهمیه رایگان کارت سوخت از ۲۵۰ لیتر به ۱۵۰ لیتر بود که سابقه دارد و نقش مهمی در مهار قاچاق سوخت دارد.

بررسی ها نشان می دهد که هموطنان با سهمیه ۶۰ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی و ۱۵۰ لیتر بنزین آزاد می توانند ۲۱۰۰ کیلومتر را طی کنند و عملا اکثریت قریب به اتفاق شهروندان نیازی به ارقام بیشتر نمی بینند.

دو موضوع اصلی در خصوص توسعه انحراف مصرف و قاچاق با وجود سازوکار کارت هوشمند سوخت، بحث سهمیه و کارت سوخت رایگان جایگاه داران است که با سیاست گذاری صحیح در هر دو دستگاه وزارت نفت. خودروهای شخصی ابتدا با بررسی دقیق کارت سوخت جایگاه داران و سپس با کاهش سهمیه با نرخ آزاد کارت سوخت تلاش کرده اند مصرف کالای قاچاق در کشور را از ۲۵۰ لیتر به ۱۵۰ لیتر در ماه کنترل کنند.

این اقدامات با اجرای این روش غیر قیمتی در ۴۵ روز گذشته از قاچاق بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در ماه جلوگیری کرده و بارها گزارش شده است که دولت برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد. بنزین و استفاده از ابزارهای گران قیمت و صرفاً سعی در کنترل مصرف و جلوگیری از قاچاق سوخت از طریق «غیر قیمتی» دارد.

رمضانعلی سنگدوینی عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، درباره افزایش قیمت بنزین گفت: مهم ترین موضوع در بحث بنزین این است که باید مصرف سوخت را بهینه کنیم و سوخت بهینه تولید کنیم. ماشین ها.” در کنار آن، حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم. زیرا اگر مردم با حمل و نقل عمومی مشکل نداشته باشند مصرف نسبت به الان کاهش پیدا می کند.

وی بیان کرد: افزایش قیمت بنزین به هیچ وجه چه در دولت و چه در مجلس مطرح نشده است و اصلا منطقی نیست. دولت همچنین به دنبال راهکارهای غیرهزینه ای مانند کنترل جایگاه های مرزی و مدیریت کارت سوخت است.

سنگدوینی ادامه داد: بخش زیادی از جمعیت ما که متعلق به دهک های پایین جامعه هستند، خودروی شخصی ندارند و اگر خودروی شخصی نداشته باشند، از بنزین و یارانه سوخت استفاده نمی کنند. در این مورد.

یکی از اعضای کمیته انرژی ریگیکوگو تاکید کرد: دولت باید در این زمینه لایحه ای تدوین کند تا این افراد نیز از یارانه سوخت بهره مند شوند اما بحث بنزین افزایش قیمت بنزین نبوده و نیست. همه چیز.

وی تاکید کرد: قاچاق سوخت یکی از معضلات متعدد داخلی است. اگر قیمت سوخت چندین برابر قیمت محله ما باشد، حتما کسانی که در شرایط سخت زندگی می کنند یا در مرز هستند و آنقدر درآمد ندارند، سراغ این کارها می روند.

سنگدوینی گفت: در حال حاضر با افزایش قیمت نفت در دنیا، قاچاق درآمد زیادی دارد. قیمت هر لیتر بنزین در ترکیه ۵۰ یا ۶۰ هزار تومان و در افغانستان سه یا چهار برابر است و همین باعث می شود افراد سودجو از آن سوء استفاده کنند.

وی با بیان اینکه مدیریت قاچاق بسیار مهم است، تاکید کرد: مصرف بنزین در زمان اوج مصرف ۱۳۰ میلیون لیتر است که رقم بالایی است و دولت باید برای کنترل مصرف سوخت و قاچاق طرح های غیر قیمتی را در این زمینه اجرا کند.