تغذیه سالم برای کودکان ۱-۶ ساله

بنابراین کودک شما یک ساله است. او به اندازه کافی رشد کرد، احساس استقلال کرد و می تواند بسیاری از کارهایی را که بزرگسالان می توانند انجام دهند، انجام دهد. شیر مادر و پوره های مختلف از قبل برای رشد و نمو او کافی نیست. نوزاد آماده انتقال تدریجی برای غذای جدی تر است که تا حدود ۵-۶ سال تمام می شود. این “دوره انتقالی” به ویژه نگرش مسئولانه والدین را می طلبد. کارشناسان خاطرنشان می کنند که تغذیه غیرمنطقی در اوایل کودکی دلیل بسیاری از مشکلات گوارشی و متابولیسم است که در سنین بلوغ ظاهر می شود. برای جلوگیری از اشتباهات خطرناک، بیایید خود را با حقایق علمی مسلح کنیم.

– انتقال نوزاد به غذای “بزرگسال” چگونه و در چه شرایطی باید انجام شود؟

– برای نوزاد بسیار مهم است که غذای سازگار با سن او دریافت کند. بسیاری از والدین با مراقبت بیش از حد از نوزاد خود، تا ۲ تا ۳ سالگی به او غذای رنده شده را ادامه می دهند. اما چنین “مراقبتی” هیچ فایده ای ندارد و برای سلامتی مضر است. غذا باید رشد دستگاه جونده و دستگاه گوارش کودک را تحریک کند، نه اینکه آن را به تاخیر بیندازد.

به کودک یک ساله باید از قبل به جای پوره، غذاهای چرخ کرده داده شود. در ۲ سالگی کودک ۲۰ دندان گوساله دارد، او می تواند به خوبی بجود، بنابراین امکان انتقال آن به قطعات بزرگتر وجود دارد. پس از ۳ سال یک کودک سالم باید قبلاً یک تکه ظرف دریافت کند. او می تواند حتی گوشت گاو را بجود، هضم کند و جذب کند.

– یک نوزاد ۱-۶ ساله چقدر باید گوشت بخورد؟ و کدام گوشت برای نوزاد مفید است؟

اول از همه، به یاد داشته باشید که هر کودک فردی است و نیازهای او به گوشت، ماهی و سایر غذاها نیز فردی است. بنابراین ما می توانیم فقط در مورد هنجارها و توصیه های تقریبی صحبت کنیم که بر روی چنین نوزاد “متوسط” متمرکز شده است. با در نظر گرفتن این موضوع می توان گفت که یک نوزاد ۱ تا ۱.۵ ساله به حدود ۶۰-۷۰ گرم گوشت ناخالص در روز نیاز دارد. در این صورت، کودک پروتئین کافی، آهن به راحتی جذب و همچنین طیف وسیعی از ویتامین‌های گروه B را دریافت می‌کند. اگر این گوشت چرخ کرده باشد یا – اگر کودک از قبل می‌تواند خوب بجود – توپ‌های گوشتی بهتر است.

در ۱.۵-۲ سالگی کودک باید ۷۰-۸۰ گرم گوشت ناخالص در روز ۴-۵ بار در هفته دریافت کند. در این سن شما می توانید از قبل برای نوزاد کتلت بخار بپزید. یک کودک ۲.۵-۵ ساله باید روزانه ۱۲۰ گرم (بزرگ) گوشت در روز و شب بخورد. می توانید و باید گوشت آب پز چرخ کرده را به شکل گوشت گاو و پرنده، گولش، شنیسل ارائه دهید. یک کودک ۶ ساله روزانه به ۱۲۰ گرم گوشت از جمله گوشت پرنده نیاز دارد. دقیقاً گوشت، نه غذای سوسیس و کالباس و سایر غذاهای مقوی، که همانطور که می دانیم، چربی بیشتری نسبت به پروتئین دارند.

در مورد انواع گوشت، برای کودکانی که از گوشت گاو یا گوساله بدون چربی تغذیه می کنند، مرغ، بوقلمون ترجیح داده می شوند، می توانید از گوشت خوک بدون چربی و گوسفند استفاده کنید. علاوه بر این، فرآورده های جانبی گوشت: کلیه ها، زبان، قلب، کبد باید حتماً در منو گنجانده شود. ماهی را فراموش نکنید که با ارزش ترین منبع اسیدهای چرب ضروری، آهن، ویتامین B12 و سایر عناصر سلامت بخش است. بهتر است انواع لاغر ماهی های دریایی و رودخانه ای مانند سوف، ماهی کاد، هیک، سوف، میگو را انتخاب کنید.

– پس از یک سال، کودک به اندازه کافی غذای جامد می خورد، یعنی نیاز آن به مایع افزایش می یابد. کودکان از سال به بالا چقدر باید بنوشند؟

– برای کودکان ۱ تا ۳ سال، هنجار روزانه حدود ۱۰۰ میلی لیتر آب بر حسب کیلوگرم وزن، از ۳ تا ۷ سال – حدود ۸۰ میلی لیتر است. احتمالا مقدار بیشتری. در ارتباط با فعالیت زیاد کودکان، از دست دادن آب نسبتاً قابل توجه است، بنابراین نباید کودک خود را در نوشیدن محدود کنید.

بهتر است آب بنوشید – کودکان بدون گاز معدنی یا آب پز و خنک شده تا دمای اتاق. کمپوت‌های شیرین، آب‌میوه‌ها و نوشیدنی‌ها را باید در فواصل بین وعده‌های غذایی نوشید، نه در طول غذا. مسئله این است که اگر کودک در هنگام غذا خوردن آب بنوشد، آب معده او را پر می کند و کودک احساس سیری زودرس می کند. پس از مدتی او دوباره گرسنه می شود و این منجر به نقض عادات غذایی می شود.

– بسیاری از والدین شکایت دارند که فرزندشان کم غذا می خورد. چرا کودک کم غذا می خورد؟ چگونه اشتهای خود را افزایش دهیم؟

– در مورد سوال اول، اشتهای کودکان به دلایل مختلف کاهش می یابد، اما رایج ترین آن سازماندهی نادرست تغذیه است. مطلوب است که کودک بالاتر از یک سال طبق برنامه دقیق غذا بخورد. وقتی کودکی مدام تنقلات مصرف می‌کند، فرصتی برای گرسنه شدن ندارد و اشتهای خوب نیز درمیان نیست. علاوه بر این، اگر کودک خود را به شیرینی ها و نوشیدنی ها اختصاص دهد، محصولات سالم بیشتری را به مقدار لازم دریافت نمی کند.

یکی دیگر از دلایل بد اشتهایی می تواند یکنواختی غذا باشد – کودک فقط از خوردن همان غذا خسته شده است. بنابراین نباید در فروشگاه پخت و پز کنید، علاوه بر این در حالی که نگهداری و گرم کردن ارزش غذایی محصولات را کاهش می دهد.

بعضی اوقات مواردی وجود دارد که کودک نمک کافی ترشح نمی کند و به همین دلیل جویدن و قورت دادن غذا برای او دشوار است. البته چنین کودکی ناخواسته غذا می خورد. در این صورت باید غذاهای مایع بیشتری بپزید، دوره دوم را با سس بریزید، نوشیدنی را در حین غذا خوردن ارائه دهید.

اغلب اتفاق می افتد که کودک فقط در حال بازی کردن است. کافی است با آرامش به کودک توضیح دهید که می تواند از غذا امتناع کند، اما دفعه بعد فقط چند ساعت دیگر – در طول تغذیه بعدی – به میز دعوت می شود. به عنوان یک قاعده، این کمک می کند.

پیاده روی های مکرر در هوای تازه، بازی های متحرک، سرگرمی به افزایش اشتها کمک می کند. در عین حال، هیجان بیش از حد کودک در نتیجه بازی های فعال، تماشای تلویزیون و غیره می تواند دلیل بد اشتهایی باشد. پس بهتر است کودک قبل از دعوت به صرف غذا در فضایی آرام باشد و استراحت کند. علاوه بر این، خواب خوب برای تغذیه کودک بسیار مهم است. به هیچ وجه به اجبار به کودک خود غذا ندهید – این باعث ایجاد انزجار پایدار کودک از غذا می شود. و غذا باید همیشه فقط با احساسات مثبت همراه باشد، لذت را به ارمغان بیاورد.

– اگر کودکی برعکس اشتهای خوبی دارد و گاهی اوقات می خواهد بین وعده های اصلی یک میان وعده بخورد – آیا به شدت از او خودداری کنیم یا خیر؟

– نه، اگر او می خواهد، پس نباید او را رد کنید. گاهی اوقات یک کودک حتی به مقداری “شارژ” اضافی نیاز دارد – برای مثال، پس از دویدن در هوای تازه. می توانید یک تکه نان خشک، مقداری زردآلو خشک، کشمش به او بدهید. اما، دوباره، به او یک میان وعده با شیرینی پیشنهاد ندهید – آنها اشتها را کاهش می دهند، و زمانی که زمان تغذیه مداوم فرا می رسد، کودک ممکن است از غذا امتناع کند. اگر کودک واقعا گرسنه باشد، با کمال میل با یک پوسته نان میان وعده میل می کند.

به طور کلی، وقتی جیره روزانه یک کودک به درستی تنظیم شده باشد، نمی توان آن را با چیزی بدون دلایل جدی تکمیل کرد. کارشناسان در سراسر جهان معتقدند که مشکل اضافه وزن بزرگسالان که امروزه بسیار جدی است، به درستی با برنامه اشتباه تغذیه در اوایل کودکی مرتبط است.

– توصیه هایی برای تغذیه کودکان دست و پا چلفتی چیست؟ می دانید، تجویز رژیم غذایی برای نوزاد دشوار است.

– هیچ توصیه جهانی در این مورد وجود ندارد. دلایل اضافه وزن ممکن است متفاوت باشد، از جمله دلایل ارثی. بنابراین، یک متخصص که یک کودک را مشاهده می کند باید یک رژیم غذایی تنظیم کند. اما اگر یک بچه چاق سالم و فعال باشد، دلیل اضافه وزن او واقعاً در تغذیه اشتباه است.

نکته اصلی که باید در نظر گرفته شود، دفعات و حجم غذای مصرفی است، مقدار چربی و کربوهیدرات از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هنجارهای خاصی برای مقدار انرژی و مواد غذایی روزانه برای کودکان در سنین مختلف وجود دارد و هنگام تهیه جیره باید بر روی آنها تمرکز کنید. البته، شما نباید میلی گرم را با دقت بشمارید – این هنجارها میانگین هستند. با این حال، اگر متوجه شدید که کودک بیش از نیاز خود غذا می خورد، عجله نکنید تا او را از غذاهای مورد علاقه اش محروم کنید. برای جلوگیری از آسیب رساندن به کودک، باید مقدار آن را کم کم کاهش دهید و مصرف برخی محصولات را محدود کنید.

مهم است که با کاهش محتوای کالری، غذا کمتر خوشمزه نشود – این امر مستلزم خلاقیت و حتی نیرنگ والدین است. به عنوان مثال، سیب زمینی پخته کمتر از سرخ شده خوشمزه نیست. گوشت و ماهی هم همینطور. شما می توانید با توجه به سبزیجات (به عنوان مثال، گل کلم، اسفناج، لوبیا حبوبات، اما نه سیب زمینی) مقدار را افزایش دهید تا کودک بدون دریافت کالری اضافی احساس سیری کند.

– برعکس اگر بچه خیلی لاغر باشد چه؟

– اغلب والدین نگران لاغری بیش از حد کودک هستند – او خوب غذا می خورد، اما در عین حال لاغر است. با این حال، اگر کودک سالم، متحرک است، اشتهای خوبی دارد، پس نباید نگران باشید – به احتمال زیاد، این فقط ویژگی فردی او است. در اکثر موارد با افزایش سن همه چیز عادی می شود. کاهش وزن ناگهانی نیاز به توجه دارد – در این حالت کودک معمولاً تنبل می شود، سریع خسته می شود، غذا می خورد و کم می خوابد. برای یافتن دلایل باید با پزشک مشورت کنید.

– احتمالاً کاهش وزن با کمبود ویتامین ها مرتبط است؟

– به احتمال زیاد آنها به طور مستقیم متصل نیستند. اما کمبود ریزمغذی ها از جمله ویتامین ها به طور معمول با کاهش نشاط عمومی ارگانیسم، بدتر شدن اشتها و خواب همراه است که ممکن است منجر به کاهش وزن نیز شود. والدین باید بدانند که حتی کامل ترین جیره نیز نمی تواند مقدار لازم ریزمغذی ها را در اختیار کودک قرار دهد. بنابراین کودکان باید روزانه مکمل های ویتامین و مواد معدنی مصرف کنند. این یک ترفند تولید کنندگان ویتامین ها نیست، بلکه یک واقعیت علمی اثبات شده است.

کودکان باید دو بار در سال ویتامین مصرف کنند – در بهار و پاییز، یک دوره باید ۱-۲ ماه طول بکشد.

تحقیقات نشان می دهد که بهتر است ویتامین ها و مواد معدنی را در ساعات مختلف در طول روز مصرف کنید. به این ترتیب آنها بهتر جذب می شوند و کارآمدتر عمل می کنند. همچنین هنگام انتخاب مولتی ویتامین ها، به مقدار مصرف توجه ویژه ای داشته باشید. هایپرویتامینوز ممکن است همان آسیبی را به ارگانیسم کودکان وارد کند که کمبود ویتامین ها. علاوه بر این، کودک بخشی از مواد مغذی را با غذا دریافت می کند.

– مشخص است که در طول پخت و پز یا نگهداری مواد غذایی بسیاری از ویتامین ها از بین می روند. آیا راهی برای نگهداری آنها وجود دارد؟

– برای حفظ حداکثر مواد مغذی، باید بدانید که آنها از چه چیزی “ترس” دارند. بنابراین، به عنوان مثال، ویتامین های A و E در هنگام گرم شدن از بین نمی روند، اما به نور خورشید و اکسیژن بسیار حساس هستند. پس روغن نباتی و کره را نباید روی نور و در ظروف باز گذاشت. ویتامین های B1 و B6 موجود در نان، ماکارونی و سویا و همچنین ویتامین K موجود در اسفناج و کلم، بنابراین نور را دوست ندارید.

ویتامین C بسیار دمدمی مزاج است. بسیاری از مادران دوست دارند سیب زمینی را از عصر پوست کنده و شب را در آب بگذارند تا صبح بجوشانند.

اما در این حالت سیب زمینی نیز مانند سایر سبزیجات قسمت اعظم ویتامین C خود را از دست می دهد. به همین دلیل، بریدن و رنده کردن سبزیجات و میوه ها مطلوب نیست – سلول ها شکسته شده و آنتی ویتامین آزاد می شود، اسید اسکوربیک را به سرعت از بین می برد. . اگر کودک می تواند به تنهایی بجود، بهتر است به طور کامل سبزیجات و میوه ها را به او بدهید.

پردازش حرارتی اشتباه محصولات نیز منجر به از دست دادن ویتامین ها می شود. سرخ کردن بیشتر از همه ویتامین ها را از بین می برد و کمتر از همه در هنگام بخار جوشیدن، پختن در فویل یا قابلمه از بین می رود.در حین جوشاندن در آب باید سبزیجات را در آب جوش بریزید نه سرد تا آنتی ویتامین خنثی شود.

همچنین مهم است که در غذا زیاده روی نکنید. به عنوان مثال، سیب زمینی ۱۰-۲۰ دقیقه، کلم – ۲۰-۲۵ دقیقه، هویج، پیاز، مغز مغز – ۱۰-۱۵ دقیقه آب پز می شود. تابه ای را که سبزیجات در آن می جوشانند، باید با درب محکم پوشانده و تا لبه آن پر شود.

برای ایمنی بهتر ویتامین ها، محصولات را در ظروف آلومینیومی یا فولادی ضد زنگ بجوشانید.

– کودک از کدام ظروف باید بخورد؟

– بهترین ظروف برای کودک – آن است که از چینی یا فایانس نشکن ساخته شده باشد. مراقب پلاستیک باشید، بسیاری از والدین آن را ترجیح می دهند زیرا نشکن است، اما اقلام پلاستیکی که برای مصارف غذایی نیستند، می توانند مواد سمی را دفع کنند.

تنظیمات مکان برای کودکان باید از فولاد ضد زنگ، نقره نیکل و در حالت ایده آل – از نقره ساخته شده باشد که اثر ضد میکروبی دارد. نباید از ظروف چوبی استفاده کنید، زیرا ممکن است میکروب ها در منافذ چوب باقی بمانند. از قاشق و ظروف چوبی سوغاتی بهتر است مانند اسباب بازی استفاده شود.

مطلوب است که کودک ست ظروف و ظروف مخصوص خود را داشته باشد و همچنین دستمال کاغذی و پارچه ظرفشویی داشته باشد. چیزهای کودکانه حتما باید جدا از بزرگسالان نگهداری شوند.

– اصل اصلی تغذیه برای کودکان ۱-۶ ساله چیست؟

– شاید نکته اصلی نگرش آرام، توجه و دقیق به کودک باشد، زیرا آنها به حمایت از سلامت و تغذیه کمک می کنند. بسیار مهم است که غذا حداکثر تنوع داشته باشد و همه گروه های محصولات را شامل شود. توصیه های متخصصان را دنبال کنید، اما نیازهای کودک را در نظر بگیرید، شخصیت را در او ارزش گذاری کنید. و سپس او شما را با سلامتی و خلق و خوی خوب خوشحال می کند.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر