خودروهای خودران چقدر باید ایمن باشند؟


مشاور گزارش جدیدی که توسط دولت بریتانیا تایید شده است، می گوید: هیچ پاسخ آسانی برای اینکه خودروهای خودران چقدر باید ایمن باشند، وجود ندارد.

مشاور گزارش جدیدی که توسط دولت بریتانیا تایید شده است، می گوید: هیچ پاسخ آسانی برای اینکه خودروهای خودران چقدر باید ایمن باشند، وجود ندارد.

گزارشی از مرکز اخلاق و نوآوری داده هشدار می دهد که خودروهای خودران ممکن است ایمن تر از خودروهای معمولی نباشند.

این گزارش می‌گوید که در تصادفات مربوط به خودروهای بدون راننده، افراد ممکن است خودداری کمتری از خود نشان دهند، حتی اگر خودروها به طور متوسط ​​ایمن‌تر باشند.

اما دولت بریتانیا طرح هایی را برای خودروهای خودران آغاز کرده است.

تردد خودروهای خودران در حال حاضر در جاده‌های بریتانیا ممنوع است، اما دولت اعلام کرده است که اولین خودروهای خودران ممکن است تا سال ۲۰۲۵ در جاده‌های بریتانیا وارد شوند.

وزارت حمل و نقل بریتانیا اعلام کرده است که برخی خودروها، اتوبوس ها و کامیون ها با ویژگی های خودران حتی ممکن است سال آینده در بزرگراه ها تردد کنند.

برنامه های دولت شامل یک “الزام ایمنی سخت” برای وسایل نقلیه است: آنها باید به اندازه یک راننده انسان ماهر ایمن باشند.

این وزارتخانه می‌گوید که شرایط، استانداردهای لازم را برای مجاز کردن خودروهای خودران در جاده‌ها تعیین می‌کند – و تولیدکنندگان در صورت عدم رعایت آنها ممکن است با تحریم‌ها مواجه شوند.

اما مرکز اخلاق و نوآوری داده، اندیشکده‌ای که به دولت‌ها در مورد هوش مصنوعی مشاوره می‌دهد، می‌گوید این سوال که وسایل نقلیه خودران چقدر باید ایمن باشند، سوالی نیست که علم به تنهایی نمی‌تواند به آن پاسخ دهد.

این مرکز می‌گوید که مردم ممکن است در مواجهه با تصادفات ناشی از «شرکت‌های فناوری بدون چهره یا مقررات ضعیف» محدودیت کمتری داشته باشند، حتی اگر به‌طور متوسط ​​خودروهای بدون راننده ایمن‌تر از مردم باشند.

و اگر عموم مردم انتظار دارند که خودروهای خودران به اندازه قطار یا هواپیما ایمن باشند، باید ۱۰۰ برابر بیشتر از خودروهای معمولی ایمن باشند.

پروفسور جک استیلگو از دانشگاه کالج لندن، که به مرکز اخلاق و نوآوری داده ها مشاوره می دهد، گفت: «ما می خواستیم بگوییم که پاسخ آسانی برای این سؤال وجود ندارد. او پیشنهاد کرد که تعیین امنیت آنها یک تصمیم دموکراتیک است.

مرکز اخلاق و نوآوری داده‌ها می‌گوید که در نظر گرفتن نحوه توزیع خطرات بین گروه‌های مختلف نیز مهم است. حتی اگر ایمنی کلی بهبود یابد، “برخی از گروه ها ممکن است شاهد پیشرفت های قابل توجهی در ایمنی باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است بهبودی نداشته باشند یا با خطرات جدیدی روبرو شوند.”

تبعیض علیه رانندگان

این گزارش توصیه می‌کند هنگام گسترش این فناوری، سایر خطرات را با دقت در نظر بگیرید.

یکی امکان تغییر در الگوریتم های کنترل خودرو است.

این گزارش هشدار می‌دهد که برخی از گروه‌ها، مانند کاربران ویلچر، ممکن است در داده‌های مورد استفاده برای آموزش الگوریتم‌های نرم‌افزاری که ماشین‌ها را به حرکت در می‌آورند، گنجانده نشده باشند – که به طور بالقوه باعث تعصب می‌شود.

این گزارش همچنین می گوید که خودروهای خودران باید به وضوح قابل شناسایی باشند و “مردم حق دارند بدانند که در جاده ها چه می رانند.”

یک نظرسنجی توسط مرکز اخلاق و نوآوری داده نشان داد که ۸۶ درصد از مردم موافق بودند.

به گفته پروفسور استیلگو، سؤالات اخلاقی مهمی نیز در مورد چگونگی انجام آزمایش وسایل نقلیه خودران در جاده های عمومی وجود دارد، زیرا سایر کاربران جاده چه بخواهند یا نخواهند ممکن است در عمل در آزمایش شرکت کنند.

او گفت: «یک نکته بسیار مهم در مورد اصل اخلاقی رضایت آگاهانه وجود دارد.

این فناوری می‌تواند فشاری را برای تغییر جاده‌ها و قوانین ترافیکی برای جا دادن خودروهای خودران ایجاد کند.

پروفسور استیلگو گفت این مسائل باید به صورت عمومی مورد بحث قرار گیرد.

او گفت: “خطر نوعی راه رفتن در خواب به دنیایی است که در آن این تغییرات متناسب با این نوع حمل و نقل خاص انجام می شود – و مزایای آن گسترده نیست.”

نقشه راه خودران

دولت بریتانیا در حال انتشار یک سند سیاستی است که قوانین پیشنهادی برای معرفی وسایل نقلیه خودران در جاده های بریتانیا را تعیین می کند.

دولت گفته است که قوانین جدید زمانی که زمان پارلمان اجازه دهد، معرفی خواهند شد.

انتظار می رود این قانون تولیدکنندگان را مسئول عملکرد خودرو در هنگام رانندگی خودران کند، چیزی که اوایل امسال پیشنهاد شد.

به‌روزرسانی‌های قوانین بزرگراه در ماه آوریل اعلام شد تا رانندگان بتوانند سرگرمی‌ها را در حالی که وسیله نقلیه در حالت خودران است، روی صفحه‌نمایش خودروی خود تماشا کنند.

در ابتدا، این گزینه ممکن است هنگام رانندگی با سرعت کم در بزرگراه امکان پذیر باشد – به عنوان مثال، در هنگام ترافیک سنگین.

دولت بریتانیا تایید کرده است که خودروهایی که می توانند خودشان در بزرگراه ها راندند، ظرف یک سال آینده خریداری شوند.

دولت همچنین هدف خود را برای گسترش بیشتر فناوری های خودران تا سال ۲۰۲۵، اختصاص ۱۰۰ میلیون پوند به صنعت و تحقیقات تکرار کرده است.

Thatcham Research، یک اندیشکده برای بیمه‌گران موتور، از جاه‌طلبی‌های دولت استقبال کرد، اما هشدار داد که نیاز به “واضح کامل در مورد تعهدات قانونی راننده” و شفافیت در مورد نحوه بازاریابی این فناوری، “نحوه توصیف سیستم‌ها و چیستی” وجود دارد. نحوه ارتباط سیستم خودران با راننده برای فروشنده برای انتقال سوئیچ ضروری است.