ده دلیل انکارناپذیر که چرا باید از مصرف شکر اجتناب کنید

اغلب اوقات زمانی که افراد می خواهند رژیم کاهش وزن خود را برنامه ریزی کنند، همیشه علاقه زیادی به کاهش مصرف غذاهای حاوی چربی دارند. با این حال، اطلاعات علمی اخیر ما را به این موضوع رسانده است که دلیل اصلی چاق شدن افراد، مصرف بیش از حد قند است.

قند بیش از حد به آسانی به چربی بد بدن تبدیل می شود و منجر به سایر اثرات مضر جدی روی بدن می شود که شامل موارد زیر می شود:

۱-افزایش خطر ابتلا به چاقی، دیابت و بیماری عروق کرونر قلب

هرچه قند بیشتری مصرف کنید، چاق‌تر می‌شوید و هرچه چربی بیشتری در بدنتان انباشته شود، احتمال ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی جدی‌تر بیشتر می‌شود. بیشتر مصرف بیش از حد قند ما ناشی از موارد زیر است: الف) مصرف کربوهیدرات های ساده که باعث افزایش شدید سطح قند خون پس از مصرف می شود و ب) مصرف غذاهایی که در واقع حاوی مقدار زیادی شکر تصفیه شده هستند مانند مربا، کیک، شربت، نوشابه های گازدار و غیره

۲-اختلال در سیستم ایمنی بدن

شواهد علمی وجود دارد که نشان می دهد قند بیش از حد می تواند منجر به برخی سطوح سرکوب سیستم ایمنی شما شود.

۳- نوسانات شدید در سطح قند خون

مصرف زیاد شکر باعث افزایش شدید و به دنبال آن کاهش شدید سطح قند خون می شود که سپس منجر به ایجاد نوسانات خلقی و اعتیاد به قند مبتنی بر احساسات می شود.

۴-کمبود کروم

مصرف مقدار زیادی قند و کربوهیدرات های تصفیه شده معمولاً با دریافت ضعیف کروم همراه است که به تنظیم سطح قند خون کمک می کند. این ماده معدنی در غذاهای دریایی و غذاهای گیاهی یافت می شود.

۵- تسریع روند پیری

مصرف بیش از حد قند باعث ایجاد افتادگی سریع پوست با افزایش سن می شود. قند بیش از حد در خون باعث می شود که قند بیش از حد به مولکول های پروتئین در پوست بچسبد که باعث می شود پوست انعطاف پذیری کمتری داشته باشد. هر چه سطح قند خون بالاتر باشد آسیب بیشتری به پوست وارد می شود.

۶-حمل های دندانی

وجود مداوم قند روی دندان‌ها باعث پوسیدگی دندان می‌شود که منجر به ایجاد سوراخ‌هایی در دندان‌های شما می‌شود که در نهایت اگر به موقع به دندانپزشک خود مراجعه نکنید، دندان آسیب‌دیده را از بین می‌برد.

۷- رفتار نابهنجار و مشکلات شناختی در کودکان

برخی سوء ظن جدی وجود دارد که قند می تواند باعث اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD) در کودکان شود. مصرف مواد غذایی با شاخص گلیسمی بالا باعث افزایش گذرا انرژی و بیش فعالی در کودکان می شود.

همچنین، کاهش مجدد سطح قند خون پس از افزایش اولیه می تواند منجر به علائم هیپوگلیسمی مانند تحریک پذیری، تمرکز ضعیف و عادات بد خواب در کودکان شود.

۸-افزایش استرس

مصرف شکر باعث افزایش سطح استرس ما می شود

۹-کاهش مصرف مواد مغذی مهم

افرادی که قند زیادی مصرف می کنند معمولاً مقادیر کافی از سایر مواد مغذی و مواد معدنی ضروری مانند ویتامین A، ویتامین C، ویتامین B12، فولات، کلسیم و فسفر را مصرف نمی کنند. حتی مهمتر از این واقعیت این است که اغلب نوجوانان و کودکان هستند که بیشتر به این مواد مغذی و مواد معدنی نیاز دارند که اغلب قند بیش از حد مصرف می کنند.

۱۰-افزایش فشار خون

مصرف نوشابه های گازدار غنی از قند اخیرا با افزایش فشار خون در برخی افراد مرتبط شده است. این پیوند ناسالم با مصرف سایر نوشیدنی های قندی به غیر از نوشیدنی های گازدار و گازدار نیز مرتبط است.

به هر حال چگونه می توانید بر اعتیاد به قند خود غلبه کنید؟

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر