رژیم غذایی در دوران بارداری

هر روز می بینیم که افرادی در مورد “رژیم غذایی متعادل” هوپلا می کنند. بنابراین من از این طریق می‌خواهم که آن را فقط در یک خط درک کنید – رژیم غذایی متعادل رژیمی است که دارای غذاهای متنوعی است که دارای مقدار کافی از هر یک از شش گروه اصلی غذایی مانند پروتئین، کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آب است. .

رژیم غذایی در بارداری بسیار مهم است زیرا شما باید نیازهای خود و همچنین نیازهای نوزاد متولد نشده خود را برآورده کنید.

مواد مغذی ضروری

  • کربوهیدرات ها: بهترین منابع آن نان، غلات، سیب زمینی، پاستا، میوه ها و سبزیجات است. کربوهیدرات ها نیاز روزانه به انرژی را برآورده می کنند.
  • پروتئین: رشد سلولی و تولید خون را افزایش می دهد. منابع غنی گوشت بدون چربی، ماهی، مرغ، لوبیا، کره بادام زمینی و غیره است.
  • اسید فولیک: اسید فولیک برای رشد زودتر سیستم عصبی کودک و تشکیل خون مورد نیاز است. از نقص لوله عصبی (اسپینا بیفیدا و غیره)، شکاف لب و بیماری های مادرزادی قلب جلوگیری می کند. حداقل ۴ میلی گرم اسید فولیک به مادران باردار توصیه می شود تا خطر نقص و کم خونی، سقط جنین و زایمان زودرس را نیز کاهش دهند.
  • سبزیجات با برگ سبز تیره، جگر، مخمر، لوبیا، مرکبات، غلات غنی شده و نان منابع آن هستند.

ویتامین:

  • ویتامین A: این ویتامین برای رشد نوزادان و رشد چشم ها و بافت های ریه مورد نیاز است. منابع غنی آن روغن جگر ماهی، کره، تمام محصولات شیر، سبزیجات سبز، هویج و غیره است.
  • ویتامین B1: تیامین در جوانه گندم، مخمر خشک، برنج صیقلی، غلات کامل وجود دارد.
  • ویتامین B2: ریبوفلاوین موجود در جگر، سفیده تخم مرغ، حبوبات، سبزیجات برگدار بینایی چشم را بهبود می بخشد، بدشکلی های هنگام تولد و اگزما را کاهش می دهد.
  • ویتامین B6: پیراکسیدین برای استفاده مناسب از پروتئین مورد نیاز است. نوزاد ممکن است در کمبود آن دچار تنش شود. مخمر، جگر، غلات، حبوبات، شیر منابع خوبی هستند.
  • ویتامین C: جفت قوی می سازد، در برابر عفونت مقاومت می کند، از سقط جنین جلوگیری می کند و به جذب آهن کمک می کند. میوه ها و سبزیجات تازه به ویژه مرکبات سرشار از ویتامین C هستند.
  • ویتامین D: مسئول سیستم اسکلتی قوی، قفسه سینه و اندام های کودک است. نور خورشید، روغن های کبد ماهی و محصولات لبنی ویتامین D مورد نیاز را تامین می کند.
  • ویتامین E: برای تولید مثل طبیعی، رشد عضلات و دسترسی به اکسیژن برای نوزاد ضروری است. منابع اصلی روغن های گیاهی، آجیل، غلات و غیره هستند.
  • ویتامین K: کشک، سبزیجات برگدار، جگر برای لخته شدن طبیعی خون مورد نیاز است.

مواد معدنی:

  • آهن: برای مادر و نوزاد هموگلوبین تولید می کند. آهن به ساخت استخوان ها و دندان ها کمک می کند.
  • با گنجاندن غذاهای غنی از آهن مانند سیب زمینی، کشمش، خرما، کلم بروکلی، سبزیجات سبز برگ و غلات غنی شده با آهن در رژیم غذایی می توان از کم خونی پیشگیری کرد.
  • کلسیم: دو برابر کردن دریافت کلسیم به رشد سالم استخوان ها و دندان های کودک کمک می کند. محصولات لبنی و سبزیجات برگ سبز منبع خوبی از کلسیم هستند. نیاز به کلسیم در دوران بارداری و شیردهی به ۱۲۰۰ میلی گرم افزایش می یابد.
  • مس: مقدار کافی مس از کم خونی جلوگیری می کند. جگر منبع خوبی از آن است.
  • ید: ید موجود در نمک یددار و ماهی های دریایی بر عملکرد هورمون تیروکسین تأثیر می گذارد. همچنین ممکن است باعث توقف رشد شود.
  • منگنز: لوبیا، غلات، آجیل به رشد نوزادان کمک می کند.
  • پتاسیم: پتاسیم با آلرژی ها، بیماری ها و ضعف ماهیچه ها و سیاهرگ ها مبارزه می کند. منابع خوب شامل ماهی و میوه های خشک است.
  • روی: سبزیجات برگ دار، حبوبات، مخمر، پنیر، صدف بر توانایی تولید مثل نوزادان پسر تاثیر می گذارد و همچنین مسئول رشد مغز و چشم نوزاد است.
  • DHA امگا ۳: شیر سویا، میله های مغذی و سایر غذاها باید ۳۰۰ میلی گرم امگا ۳ در روز تامین کنند.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر