فواید ضد پیری ویتامین K

شریان های سفت شده، استخوان های ضعیف و شکننده، سرطان و بیماری های قلبی همگی از عوامل اصلی روند پیری هستند. تحقیقات نشان می دهد که ویتامین K ممکن است از این اثرات جلوگیری یا معکوس کند.

ویتامین K مانند سایر ویتامین های طبیعی در واقع گروهی از ترکیبات است. اشکال یا انواع مختلف ویتامین K اثرات خاصی در بدن دارند.

  • K1، همچنین به عنوان فیلوکینون شناخته می شود، در سبزیجات سبز برگ یافت می شود و مسئول لخته شدن خون است.
  • K 2 که با نام مناکینون ها (MK 4-9) نیز شناخته می شود، در گوشت، تخم مرغ، لبنیات و غذاهای تخمیر شده یافت می شود. زیرگروه MK-7 بسیار مفید است زیرا برای کمک به حمل کلسیم از شریان‌ها و بافت‌ها به استخوان‌ها، مدت طولانی‌تری در بدن شما باقی می‌ماند و در نتیجه از سخت شدن شریان‌ها (آترواسکلروز)، رسوبات کلسیم در بافت‌های دیگر و پوکی استخوان جلوگیری می‌کند یا معکوس می‌کند.

ویتامین K2 زیرگروه MK-7 بیشتر در ناتو یافت می شود، یک محصول تخمیر شده سویا که به طور گسترده در ژاپن موجود است. منبع دیگر پنیر کوتیج تخمیر شده است. ناتو یک طعم اکتسابی است و بسیاری از مردم آن را بی مزه می دانند. خوشبختانه، K2 اکنون به عنوان یک مکمل غذایی به عنوان MK-7 در دسترس است. مطالعات نشان داده است افرادی که از رژیم غذایی سرشار از ویتامین K2 (منوکینون) استفاده می کنند، دارای موارد زیر هستند:

  • معکوس شدن از دست دادن و شکستگی استخوان و افزایش توده استخوانی
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات و احتمالاً لنفوم غیر هوچکین
  • کاهش شریان های سخت شده و بیماری عروق کرونر
  • کاهش خطر کلی سرطان و کاهش خطر مرگ ناشی از سرطان

برای عملکرد صحیح، ویتامین K باید با یک وعده غذایی چرب مصرف شود. همراه با ویتامین D عمل می کند.

  • برای ساختن استخوان ها به تمام مواد معدنی و کوفاکتورهای دیگر مانند کلسیم، منیزیم، سیلیس، منگنز و بور نیاز دارید.
  • در حالی که بسیاری از مردم کلسیم را به تنهایی برای استخوان سازی مصرف می کنند، اما برای شریان ها که می توانند کلسیفیه یا سفت شوند، مفید نیست. ویتامین K از رگ های خونی در برابر کلسیفیکاسیون محافظت می کند. همراه با ویتامین D، پروتئینی به نام پروتئین ماتریکس GLA (MGP) را افزایش می‌دهد که از الیاف الاستیک در شریان‌های شما محافظت می‌کند، آنها را انعطاف‌پذیر و صاف نگه می‌دارد و از رسوب کلسیم که به پوشش شریان آسیب می‌رساند و منجر به تشکیل پلاک، لخته می‌شود، جلوگیری می‌کند. و انسداد
  • کلسیم می تواند انباشته شود، ملتهب شود و به سایر بافت های نرم آسیب برساند. آرتریت، سنگ کلیه، بیماری دریچه قلب و خار استخوان از جمله شرایطی هستند که تجمع کلسیم در آنها نقش دارد. ویتامین K می تواند در برابر این اختلالات محافظت کند و بخشی از یک برنامه ضد پیری باشد.

اکثر رژیم‌ها دارای سطوح کافی K1 برای لخته شدن خون هستند، اما ممکن است سطوح کافی برای محافظت در برابر کلسیفیکاسیون و التهاب در سایر بافت‌ها را نداشته باشند. برای دریافت ویتامین K بیشتر، از یک رژیم غذایی سرشار از موارد زیر استفاده کنید:

  • کلم پیچ، اسفناج، کلم، کلم بروکلی، کلم بروکسل برای K1، برخی از آنها به K2 تبدیل می شوند.
  • کوارک خام و ناتو تخمیر شده برای K2
  • مکمل های غذایی مانند K2 Menoquinone یا MK7 با دوز ۴۵-۱۸۵ میکروگرم در روز. هنگام مصرف داروهای رقیق کننده خون مراقب دوزهای بالاتر باشید.
  • از فرم مصنوعی K3 یا منادیون اجتناب کنید.

به گفته انجمن غذا و تغذیه، “هیچ واکنش نامطلوب مرتبط با مصرف ویتامین K از غذا یا مکمل های غذایی در انسان یا حیوان گزارش نشده است.” اگر داروهایی مصرف می کنید که ممکن است تحت تأثیر ویتامین K قرار گیرند، مانند رقیق کننده های خون، همیشه با پزشک خود مشورت کنید.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر