قیمت خودرو در بازار به طور غیرمنطقی بالاست


دبیر انجمن ملی صنایع همگن نیروگاهی و قطعه سازان خودرو معتقد است که مالکیت دولتی و عملکرد جزیره ای یک نهاد تصمیم گیری است و …

دبیر انجمن ملی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو معتقد است مالکیت دولتی و عملکرد جزایر تصمیم گیری و سیاست گذاری دو مشکل اصلی صنعت خودرو است.

آرش محبی نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو در سال جاری نسبت به ۱۴۰۰ مورد که خودروسازان به صورت داوطلبانه قول افزایش بیش از ۶۵ درصدی آن را داده بودند، قابل اجرا است اما الزامات و پیش فرض هایی دارد. “

وی با بیان اینکه تیراژ حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال های ۹۰ و ۹۶ محقق شد و بر این اساس هدف گذاری امسال چندان خارجی و دور از خاطره نیست، گفت:

پتانسیل صنعت فرعی (البته در مورد قطعات تولید انبوه) تامین قطعات برای حدود ۲.۲ میلیون خودرو در سال است که البته این ظرفیت و قطعاتی مانند ECU، ایربگ یا سنسورهای خاص مجبور به انجام آن هستند. بنابراین زمان تحریم ها هنوز به ظرفیت کامل نرسیده است.

وی گفت: با این حال مشکلات اجرایی وجود دارد و برای دستیابی به اهداف برنامه از جمله اصلاح قیمت‌گذاری دستوری نیاز به الزاماتی است چرا که ارتقای کیفیت و افزایش تیراژ از نظر دستوری امکان‌پذیر نیست.

قیمت غیر منطقی بازار خودرو بالاست

محبی نژاد خاطرنشان کرد: البته وقتی صحبت از قیمت خودرو می شود، منظور قیمت بازار نیست و در این رابطه باید گفت که قیمت ها بی جهت و غیرمنطقی بالاست.

وی تامین نقدینگی را یکی دیگر از الزامات دستیابی به تیراژ امسال دانست و گفت: با توجه به میانگین تورم ۴۰ درصدی جامعه و افزایش نهاده های تولید، افزایش گردش نقدینگی زیادی را می طلبد.

دبیر انجمن ملی صنایع همگن نیروگاهی و خودروسازان تاکید کرد: مالکیت دولتی (و در عوض حاکمیت و سیاست گذاری) و فعالیت دولت ها، مجلس ها و سایر نهادهای تصمیم گیری و سیاست گذاری در صنعت خودروسازی است. صنعت دو مشکل اصلی این صنعت است.

وی ابراز امیدواری کرد: تصمیم گیران با اتخاذ تصمیمات یکسان و پرهیز از تقطیع آرا، میدان را به سرمنزل مقصود برسانند، چرا که حتی داشتن یک قانون، هر چند ناقص، بهتر از چندین قانون است و امید است آرا و نظرات. در آن جهت داده شود.

محبی نژاد در پایان گفت: مجموع مطالبات معوق خودروسازان اکنون به ۴۷ هزار میلیارد تومان رسیده که ۱۸.۵ هزار تومان آن معوق است.

به گزارش ایرنا، برنامه امسال برای تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو برای خودروسازان طراحی شده است که یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه آن بر پایه پلت فرم های داخلی است.

در این راستا با احتساب سهم ۷۵۰ هزار دستگاهی ایران خودرو و ۶۵۰ هزار دستگاهی در سایپا و با احتساب محصولات سایر خودروسازان کوچک و خصوصی، تیراژ به ۱.۶ میلیون دستگاه می رسد.

اما کارشناسان معتقدند تحقق این تیراژ نیازمند الزاماتی است که رعایت نکردن آنها ممکن است برنامه را با چالش ها و مشکلاتی مواجه کند.

مروری بر آمارهای منتشر شده در سامانه کدال نشان می دهد که سه خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت ۱۲۲ هزار و ۳۱۷ دستگاه خودرو تولید کرده اند. این تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل (۱۱۸ هزار و ۵۹۶ دستگاه) ۳.۱۳ درصد افزایش نشان می دهد.