مجوز دولت برای افزایش قیمت خودرو


دولت مجددا مجوز رسمی افزایش قیمت خودرو را می دهد. اما این بار متفاوت؛ فقط خودروهای بی سود باید افزایش قیمت داشته باشند.

اجازه از دولت برای বান্তা প্র্তা কাড্র্র্য়াاجازه از دولت برای বান্তা প্র্তা কাড্র্র্য়া

دولت مجددا مجوز رسمی افزایش قیمت خودرو را می دهد. اما این بار متفاوت؛ فقط خودروهای بی سود باید افزایش قیمت داشته باشند.

به گزارش تجارت نیوز ایران جیب، این خبری است که معاون حمل و نقل وزارت حمل و نقل اعلام کرده و گفته است: پس از مدتی و برای اولین بار در سال جاری مجوز افزایش قیمت خودروهای داخلی داده می شود. داده شد.

به گفته منوچهر رائوقی، این افزایش قیمت شامل همه خودروها نمی شود و تنها خودروهای زیان ده خودروسازان را شامل می شود. به عبارت دیگر خودروهای زیان آور گران می شوند.

کدام خودروها احتمال افزایش قیمت دارند؟

خودروهای آسیب دیده باید گران شوند. بر اساس اظهارات مدیران سایپا و خودرو ایران، تمامی خودروهای این دو خودروساز زیانده هستند. تا جایی که مجموع زیان این دو خودروساز از مرز ۱۰۰ هزار میلیارد تومان گذشته است. اما در این بین برخی خودروها نسبت به سایرین زیان آورتر هستند. مانند سمند و تیبا متوقف شده یا خودروی پژو ۲۰۶.

جدول زیر لیستی از خودروهای زیان ده این دو شرکت است. احتمالا خودروهای بی سود گران می شوند.

اجازه از دولت برای বান্তা প্র্তা কাড্র্র্য়া

اکثر خودروهای تیراژ بالا ضرر می کنند

جدول فوق فهرست خودروهای زیان ده ایران خودرو در گزارش های مختلف است. اما کارشناسان خودرو در مورد خودروهای زیان آور نظر دیگری دارند.

امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو به تجارت نیوز گفت: در حال حاضر خودروسازان زیادی ضرر می کنند. به عنوان مثال در مورد خودروی تیبا حدود ۷۰ میلیون تومان ضرر داریم. یعنی چیزی بیش از ۵۰ درصد ضرر. می توانم بگویم بیش از ۶۰ درصد خودروسازان زیان دیده اند.

وی با اشاره به اینکه اکثر خودروهای بزرگ در صنعت بزرگ دو چرخ کشور زیانده هستند، افزود: اقتصاد فرماندهی باعث زیان کار خودرو شده است (در صورتی که قیمت فروش کمتر از قیمت تمام شده باشد) . در فروشگاه. در گذشته خودروی پراید یکی از خودروهای زیان ده و پرتیراژ بود. الان ماشین هایی مثل تیبا و ۲۰۶.

تقاضای تولید همزمان با ضرر

کاکایی در خصوص نقش دولت در تولید خودروهای زیان آور گفت: در شرایطی که وجود دارد رفتار اقتصادی این است که خودروسازان تولید خود را کاهش دهند یا حداقل تولید خودروهای سودآور را افزایش دهند. اما از آنجایی که دولت اصرار دارد خودروها باید برای همه مردم ساخته شود، به خودروسازان می‌گوید تولید خودروهای زیان‌ده را افزایش دهند.

وی ادامه داد: می توان گفت دو شرکت ایران خودرو و سایپا تنها از نظر قانونی خصوصی هستند و از نظر سیستم های نظارتی و اتفاقاتی که برای آنها اعمال می شود، کاملاً ارگان های دولتی محسوب می شوند. در غیر این صورت هیچ تولیدکننده ای نمی خواهد ضرر کند.

در مورد بازار چطور؟

این کارشناس خودرو در خصوص تاثیر افزایش قیمت بر بازار گفت: در شرایط فعلی اقتصاد ایران اگر اجازه تعدیل قیمت داده شود ابتدا با افزایش سطح قیمت مواجه خواهیم شد. اما پس از مدتی نه تنها این افزایش قیمت جبران می شود، بلکه قیمت ها نیز کاهش می یابد. به عنوان مثال درج Fidelity and Dignity باعث شد قیمت این خودروها حدود ۳۰۰ میلیون تومان کمتر از قیمت واقعی بازار باشد. بنابراین، تنظیم صحیح قیمت ها مهم است. در این صورت دست خودروساز برای توزیع بیشتر باز می شود.

وی همچنین افزود: اگر همه خودروها در بورس عرضه می شد اکنون وضعیت بازار خودرو اینگونه نبود. متاسفانه امروزه خودرو به بهترین بازار سرمایه گذاری تبدیل شده است و بازار قابلیت و کشش افزایش قیمت را دارد. همین امر در مورد تصمیم اخیر دولت برای افزایش قیمت ها نیز صدق می کند. تا زمانی که این افزایش قیمت با واقعیت اقتصادی نامتناسب باشد، وضعیت همین است. قطعا چنین اتفاقاتی تاثیری بر بازار ندارد و در بلندمدت باعث رکود بازار می شود.