ناسی لمک فروتن

اجزای یک وعده غذایی متعادل و مغذی چیست؟ به گفته متخصصان سلامت، یک وعده غذایی سالم شامل عناصر زیر است:

پروتئین ها:

پروتئین ها بلوک های ساختمانی برای ماهیچه ها، پوست و موی سالم هستند. آنها همچنین به واکنش های شیمیایی طبیعی در بدن شما کمک می کنند. گوشت منبع کاملی از پروتئین است که حاوی ۹ اسید آمینه ضروری برای سلامت انسان است. هیچ گیاهی تمام آمینو اسیدهای ضروری مورد نیاز را تامین نمی کند. بنابراین برای به دست آوردن آنها باید ترکیبی از سبزیجات مصرف کنید.

کربوهیدرات ها:

کربوهیدرات ها منبع اصلی انرژی هستند. آنها به دو دسته تقسیم می شوند: کربوهیدرات های ساده که به سرعت هضم می شوند. و کربوهیدرات های پیچیده که به آرامی هضم می شوند. منابع کربوهیدرات های ساده میوه، شکر، برنج سفید و آرد هستند. کربوهیدرات های پیچیده در سبزیجات سبز یا نشاسته ای، غلات کامل، لوبیا و عدس یافت می شوند. فیبر شکل دیگری از کربوهیدرات است که بدن قادر به هضم آن نیست. اگرچه اکثر کربوهیدرات ها به مولکول های قند تجزیه می شوند، فیبر نمی تواند تجزیه شود و در عوض هضم نشده از بدن عبور می کند. با این حال، به تنظیم مصرف قند در بدن کمک می کند و به کنترل گرسنگی و قند خون کمک می کند.

چربی ها:

چربی ها شهرت دو طرفه ای دارند. با وجود این باور عمومی که چربی ها برای شما مضر هستند، رژیم غذایی بدون چربی شما را می کشد! بدن شما برای سنتز ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین D به چربی نیاز دارد. چربی ها به دو دسته چربی های اشباع و غیر اشباع (شامل چربی های تک غیر اشباع و چند غیر اشباع) تقسیم می شوند. آجیل، زیتون و آووکادو منابع چربی تک غیراشباع هستند. ماهی و غذاهای دریایی منابع اصلی اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه هستند. چربی اشباع بیش از حد موجود در کره، پنیر و گوشت قرمز می تواند برای سلامتی شما مضر باشد. مصرف چربی های اشباع شده نباید به بیش از ۱۶ گرم در روز محدود شود، در حالی که چربی های ترانس (چربی های غیراشباع مهندسی شده برای داشتن خواص پایدار چربی های اشباع شده) باید اجتناب شود.

ویتامین ها و مواد معدنی:

بسیاری از ویتامین ها برای سلامتی مهم هستند و به عنوان مثال می توان به ویتامین های A، B کمپلکس، C، D، E، K و اسید فولیک اشاره کرد. کمبود ویتامین می تواند باعث پوکی استخوان، اسکوربوت، ضعف سیستم ایمنی، پیری زودرس و حتی انواع خاصی از سرطان شود. مصرف بیش از حد ویتامین همچنین می تواند منجر به مسمومیت های جدی مانند B. ویتامین B-6 یا ویتامین A. بسیاری از میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین هستند. مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، روی، ید و کروم برای سلامت انسان ضروری هستند. کمبود می تواند منجر به مشکلات سلامتی جدی مانند استخوان های شکننده و اکسیژن رسانی ضعیف خون شود. مانند ویتامین ها، مصرف بیش از حد مواد معدنی می تواند منجر به شرایط تهدید کننده زندگی شود. مصرف بیش از حد پتاسیم می تواند منجر به عملکرد ناقص کلیه شود. مواد معدنی در انواع غذاها از جمله لبنیات و فرآورده های گوشتی یافت می شود.

اب:

دست کم گرفته شده ترین بخش یک رژیم غذایی سالم. بدن انسان از ۶۰ تا ۷۰ درصد آب تشکیل شده است. به این ترتیب، آب برای حفظ عملکرد مناسب بدن ضروری است.

ناسی لماک، با تمام مفاهیم ناسالمش، به طرز شگفت انگیزی مواد ضروری یک وعده غذایی متعادل را فراهم می کند. پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی همگی در ناسی لماک موجود هستند.

نسخه اصلی ناسی لماک معمولاً حاوی مواد زیر است: برنج پخته شده در شیر نارگیل، سامبال (مخلوط فلفل قرمز پخته شده و پیاز)، آنچوی سرخ شده (ایکان بیلیس)، تخم مرغ آب پز و خیار خلال شده.

در حالی که درست است که زرده تخم مرغ کلسترول بالایی دارد، تخم مرغ همچنین حاوی مواد مغذی است که ممکن است به کاهش خطر بیماری قلبی کمک کند، از جمله پروتئین، ویتامین های B12 و D، ریبوفلاوین و اسید فولیک. تحقیقات اخیر نشان داده است که مصرف متوسط ​​تخم مرغ – حداکثر یک تخم مرغ در روز – خطر بیماری قلبی را در افراد سالم افزایش نمی دهد و ممکن است بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد (۱st Hu FB, Stampfer MJ, Rimm EB, et al. A. مطالعه آینده نگر مصرف تخم مرغ و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در مردان و زنان JAMA 1999؛ ۲۸۱:۱۳۸۷-۹۴ ۲ Fernandez ML کلسترول غذایی ارائه شده توسط تخم مرغ و لیپوپروتئین های پلاسما در جمعیت های سالم Curr Opin Clin Nutr Metab Care 2006؛ ۹:۸-۱). آنچوی (Ikan Bilis) همچنین منبع پروتئین، کلسیم و آهن است.

برنج منبع خوبی از کربوهیدرات ها و تا حدودی پروتئین است. برنج سفید بسیار تصفیه شده، صیقل داده شده و از سبوس (پوسته بذر) و جوانه (جنین) آن جدا می شود. این کار برای بهبود کیفیت پخت، ماندگاری و طعم انجام می شود، اما متاسفانه به قیمت کاهش ارزش غذایی است. برنج قهوه ای یک غلات کامل سالم است که هم حاوی سبوس و هم جوانه است. به همین دلیل، برنج قهوه ای حاوی فیبر بیشتری نسبت به برنج سفید است. به عنوان مغذی ترین بخش غلات، سبوس و جوانه سرشار از فیبر و چندین ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هستند. برنج سفید می تواند باعث افزایش ناسالم قند خون شود و آن را برای بیماران دیابتی نامناسب می کند. بنابراین، برنج قهوه ای را به عنوان جایگزین سالم تری انتخاب کنید.

استفاده از شیر نارگیل (سانتان) موضوع اصلی بحث در مورد ناسی لمک بوده است. نارگیل حاوی چربی اشباع شده است، اما چربی آن عمدتا به شکل اسیدهای چرب اشباع شده با زنجیره متوسط ​​(MCFAs) است، به ویژه چیزی به نام اسید لوریک. این ماده در بدن به یک ترکیب بسیار مفید به نام مونولورین تبدیل می شود، یک ضد ویروس و ضد باکتری که طیف گسترده ای از ارگانیسم های بیماری زا را از بین می برد. امروزه اعتقاد بر این است که مصرف شیر نارگیل می تواند به محافظت از بدن در برابر عفونت ها و ویروس ها کمک کند.

خیار منبع خوبی از فیبر نامحلول است که در آب حل نمی‌شود و می‌تواند به حرکت غذا از طریق سیستم گوارشی شما کمک کند، منظم بودن را تقویت کرده و از یبوست جلوگیری می‌کند. منبع خوبی از پتاسیم و سرشار از ویتامین K است.

شما آن را دارید. شهرت جنجالی ناسی لمک بی اساس است. علاوه بر ارزش غذایی، استفاده آزادانه ناسی لمک از فلفل قرمز در سامبال خود فواید دیگری نیز دارد. بر اساس مقاله ای که توسط دانشکده بهداشت عمومی هاروارد در ۴ آگوست ۲۰۱۵ منتشر شد، «افرادی که تقریباً هر روز غذاهای تند می خورند، ۱۴ درصد شانس زندگی طولانی تری نسبت به افرادی دارند که کمتر از یک بار در هفته غذای تند مصرف می کنند. یک مطالعه جدید کسانی که به طور منظم غذاهای تند می خورند نیز نسبت به کسانی که به ندرت غذای تند می خورند کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی و تنفسی قرار دارند.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر