ویتامین B1 (تیامین) – ویتامین تقویت کننده خلق و خو

ویتامین B1 به دلیل تأثیر چشمگیر آن بر سیستم عصبی و خلق و خوی ما به عنوان ویتامین “تقویت کننده خلق و خو” شناخته می شود. ویتامین B1 علاوه بر حمایت از سیستم عصبی، به متابولیسم کربوهیدرات ها کمک می کند، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند، پشه ها را دفع می کند، به رشد گلبول های قرمز خون کمک می کند، بافت ماهیچه ای را حفظ می کند، رشد را در کودکان تقویت می کند و به کنترل بیماری حرکت کمک می کند. یک نسخه مصنوعی از ویتامین B1 به آرد سفید اضافه می شود تا از بیماری بری بری جلوگیری شود، اما بهتر است شکل طبیعی آن را که به وفور در غلات کامل یافت می شود، مصرف کنید. از آنجایی که تیامین به متابولیسم کربوهیدرات کمک می کند، انرژی را برای بدن، از جمله مغز، نیز در دسترس قرار می دهد. بنابراین اگر تیامین کافی دریافت نمی کنید، ممکن است به مغزتان گلوکز کافی برای فکر کردن خوب نخورید.

نیازهای اضافی تیامین

اگر باردار یا شیرده هستید، از داروهای ضد بارداری خوراکی، سیگار یا دیورتیک ها استفاده می کنید، به ویتامین B1 بیشتری نیاز خواهید داشت. افرادی که رژیم غذایی سرشار از غذاهای تصفیه شده، قند و غذاهای ناسالم و/یا الکل زیاد دارند نیز نیاز بیشتری به تیامین دارند. آخرین، اما نه کم اهمیت، آلاینده های فلزات سنگین مانند جیوه و استرس نیز تیامین را در بدن مصرف می کنند و نیاز شما را به آن افزایش می دهند. ویتامین‌های B برای سم‌زدایی بدن استفاده می‌شوند و اگر در معرض سموم بیشتری باشید، به طور کلی به ویتامین‌های B بیشتری نیاز خواهید داشت.

علائم کمبود ویتامین B1

خستگی و بی خوابی، حافظه بد، عملکرد ضعیف مغز و هماهنگی عضلات، سردرد، ضعف و گیجی همگی از علائم کمبود ویتامین B1 هستند. تیامین ناکافی همچنین با تغییرات خلقی، تفکر بی نظم، ترس و احساس ناراحتی مرتبط است – همه علائم افسردگی روانی که اغلب می توانند بر حافظه نیز تأثیر بگذارند. بری بری بیماری است که می تواند از کمبود شدید B1 ایجاد شود و با ضعف، تورم اندام ها و بزرگ شدن قلب مشخص می شود. این سیستم عصبی، گوارشی و قلبی عروقی را تحت تاثیر قرار می دهد، اما امروزه در ایالات متحده به دلیل افزودنی مصنوعی B1 در آرد سفید نادر است.

منابع غذایی ویتامین B1

اگرچه ممکن است ویتامین B1 کافی برای جلوگیری از بیماری بری بری دریافت کنید، اما بسیاری از ما میزان مطلوب را دریافت نمی‌کنیم، به خصوص به دلیل استرس‌هایی که هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی تحت فشار هستیم. برخی از بهترین منابع ویتامین B1 مخمر، جگر و غلات کامل مانند گندم کامل، برنج قهوه ای، بلغور جو دوسر و سبوس برنج هستند. با این حال، غذاهای دیگری مانند هندوانه، مارچوبه، نخود تازه، گوشت خوک، ژامبون و گوشت گاو، حبوبات، آجیل و دانه هایی مانند کنجد نیز منابع خوبی از ویتامین B1 هستند.

همچنین، اگر روده شما سالم است و دارای باکتری های خوب (پروبیوتیک ها) است، ویتامین های گروه B را تولید می کند. با این حال، بسیاری از ما در طول سال‌ها آنتی‌بیوتیک‌هایی مصرف کرده‌ایم که میزان باکتری‌های خوب را کاهش داده‌اند، بنابراین، مگر اینکه اقداماتی را برای غلبه بر آن انجام دهید، مانند مقادیر زیاد پروبیوتیک‌ها، چه به صورت مکمل یا با سبزیجات کشت‌شده یا نوشیدنی‌های تخمیر شده با لاکتو. ، احتمالاً تمام ویتامین های B مورد نیاز بدنتان را نمی سازید.

آیا باید ویتامین B1 مصرف کرد؟

اگر روده سالمی دارید و علائم کمبود ویتامین B ندارید و غذاهای حاوی ویتامین B زیادی مصرف می کنید، ممکن است نیازی به مکمل نداشته باشید. با این حال، اکثر ما به اندازه کافی تحت استرس هستیم و همچنین غذاهای تصفیه شده زیادی مصرف کرده ایم که ویتامین های B را از بدن ما حذف کرده است، بنابراین مکمل ویتامین B می تواند مفید باشد. با این حال، مگر اینکه بدانید کمبود شدید ویتامین B1 دارید و فقط B1 را برای یک هدف خاص و مدت زمان معینی تحت نظر یک متخصص مراقبت های بهداشتی مصرف می کنید، ما فقط مکمل ویتامین B1 را توصیه نمی کنیم. همه ویتامین‌های B در ارتباط با یکدیگر کار می‌کنند و اغلب مکمل‌های تنها با ۱ یا ۲ مورد از آنها می‌توانند باعث عدم تعادل سایر ویتامین‌های B شوند. توصیه می‌کنیم یک مکمل غذایی کامل حاوی ویتامین‌های B کمپلکس، مانند مخمرهای تغذیه‌ای و/یا ویتامین‌های B مبتنی بر مواد غذایی کامل اضافه کنید. یافتن اینها بسیار سخت است، اما به نظر ما ارزش آن را دارد که بدن شما از ویتامین B مبتنی بر مواد غذایی استفاده کند. ممکن است ۶ ماه تا ۱ سال طول بکشد تا منابع ویتامین B بدن شما دوباره پر شود، بنابراین مصرف مکمل ها واقعا می تواند به شما کمک کند تا این ویتامین را جبران کنید.

حق چاپ ۲۰۰۸، کارن پیجوان. این مقاله فقط به طور کامل و فقط در صورتی قابل کپی است که همه پیوندها، از جمله پیوندهای موجود در کادر منبع یا مربوط به بخش نویسنده، دست نخورده باقی بمانند.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر