پاسخ زامیادی به اظهارات نماینده مجلس در خصوص خودروی کارون


در چند روز اخیر یکی از نمایندگان شورای اسلامی سوالی در مورد خودروی جدید شرکت زامیادی مطرح کرده است که در ادامه توضیحات…

استبر زامیاد به إشارات مجموعه مجلس در خواس خودر کاتاستبر زامیاد به إشارات مجموعه مجلس در خواس خودر کات

در چند روز اخیر یکی از نمایندگان شورای اسلامی مطلبی در مورد خودروی جدید شرکت زامیادی مطرح کرده است که توضیحات زیر در پاسخ به ادعای وی و تنویر افکار عمومی است.

به گزارش سایپانیوز، شرکت زامیاد از دیرباز اقدام به تولید خودروهای کار می کند که از ویژگی های آن استحکام و دوام بالا و قیمت مناسب می باشد.

کامیون های کار همیشه نقش بسیار مهمی در تامین درآمد خانواده ها داشته اند، به طوری که گاهی تا سه خانواده توانسته اند با کامیون های کار زامیاد زندگی کنند.

با توجه به تحقیقات بازار و درخواست های موجود برای خودرویی ارزان قیمت و باکیفیت که بتواند همزمان بار و مسافر را حمل کند، شرکت زامیاد اقدام به طراحی و تولید خودروی کارون کرده است که به دلیل عدم آگاهی کافی و اشراف ناکافی می باشد. مسئولان در خصوص حوزه خودروهای تجاری اطلاعات نادرستی در شبکه های اجتماعی و برخی رسانه ها منتشر کرده اند که در پاسخ به این ادعاها توضیحات زیر منتشر شده است.

۱- از آنجایی که شاسی نیسان زامیاد از فولاد آلیاژی با استحکام بالا ساخته شده است، می تواند بارهای بیش از ظرفیت نامی را تحمل کند و به همین دلیل شرکت زامیاد به دلیل وجود قالب تصمیم به استفاده از این شاسی در خودروهای دیگر گرفته است. تجهیزات تولیدی نیازی به سرمایه گذاری ندارد و به دلیل تیراژ زیاد، قیمت تمام شده بسیار رقابتی است و خدمات پس از فروش به راحتی با کمترین قیمت به مصرف کنندگان ارائه می شود.

۲- موتور +M24 یکی از قوی ترین و ارزان ترین موتورهای تولید شده در کشور است که توانایی ایجاد گشتاور مناسب برای خودروی کارآمد را دارد و باید توضیح داد که موتورهای تولیدی شرکت های خودروسازی دارای اجزای اصلی می باشند. موتور معمولاً سیلندر، میل لنگ و شاتون است. و گاهی اوقات برای صرفه جویی در قالب و ابزار، پیستون ها تا سال ها بدون تغییر هستند و اجزای خارجی موتور شامل سیستم های سوخت و تزریق سوخت، سوپاپ های هوا و سوخت و سیستم های خروج دود و غیره تحت تاثیر قرار می گیرند. تغییرات بسیاری در جهت دستیابی به استانداردهای بالاتر، به همین دلیل است که برخی از افراد غیرصنعتی، عدم تخصص شاخص ها در این زمینه منجر به رفتار و گفتار غیر کارشناسی می شود.

۳- برای اینکه اتاق با شاسی و گیربکس خودرو سازگاری داشته باشد، باید تست های فنی زیادی در مراکز آزمایشگاهی مورد تایید موسسه استاندارد ایران یا شرکت های بازرسی و استاندارد خارجی بر روی گیربکس، سیستم خنک کننده، قابلیت رانندگی و … انجام شود. تمامی این تاییدیه ها را دریافت کرده است، بنابراین برخلاف تصور ناآشناها، تولید و شماره گذاری خودرو بدون اخذ تاییدیه های مشخص شده امکان پذیر نیست.

۴- محفظه سرنشین و محفظه بار Caron در حال حاضر توسط خودروسازان دیگر تولید و مورد استفاده قرار می گیرد، البته این مدل محفظه توسط خودروسازان بزرگی مانند تویوتا و نیسان تا سال ۲۰۱۶ تولید شده است.

گفتنی است بسیاری از خودروسازان با وجود تولید مدل های جدید، همچنان مدل های قدیمی خود را برای بازارهای مورد نظر با قیمت مناسب تولید می کنند.

۵-سیستم گیربکس خودروی کارون برای سرعت بخشیدن به آن چابکتر از نیسان است و این فرصت را به خودروی کارون داده است که ترکیب مناسبی از قدرت و سرعت را در اختیار خودروی کارون قرار دهد، بنابراین علیرغم اینکه انتقال نیرو فقط از طریق محور عقب انجام می شود، این خودرو قابلیت سبقت آسان در جاده های صعب العبور را دارد.

۶- از آنجایی که تحریم های ظالمانه فشار اقتصادی مضاعفی بر قشر زحمتکش جامعه وارد کرده است که به دلیل آن قدرت خرید آنها بسیار کاهش یافته است، شرکت زامیاد در راستای مسئولیت اجتماعی خود اقدام به معرفی خودرویی کرده است که می تواند برای بار و مسافر با قیمت تقریبا ۴۰ درصد بیشتر از قیمت خودروی مشابه موجود در بازار استفاده می شود (تقریبی فنی با نشانگر).

در پایان یادآوری این نکته ضروری به نظر می رسد که توضیحات ارائه شده صرفا جهت تنویر افکار عمومی جامعه بوده و این امر بر فعالان و صنعتگران این حوزه بدیهی است.