چرا اسفناج برای شما مفید است؟

در مورد اسفناج حق با پاپای بود – اسفناج یک غذای فوق العاده است که به بدن شما کمک می کند بهترین عملکرد خود را داشته باشد. رژیم غذایی سرشار از سبزیجات، مانند اسفناج، آنچه را که بدن شما برای سالم ماندن نیاز دارد، می دهد. متخصصان تغذیه مصرف روزانه چهار وعده یا بیشتر سبزیجات را توصیه می کنند. از آنجایی که اسفناج بسیار سالم است، توصیه می شود حداقل چهار بار در هفته اسفناج بخورید.

اسفناج یک سبزی برگ سبز است که حاوی فیبر و سایر ویتامین ها و مواد معدنی مهم است و کالری کمی دارد. یک فنجان اسفناج چه خام و چه پخته کمتر از ۳۲ کالری دارد.

برگ های اسفناج سبز تیره سرشار از لوتئین و زآگزانتین هستند، آنتی اکسیدان هایی که برای چشم و قلب مفید هستند. رنگدانه های موجود در اسفناج همچنین حاوی فلاونوئیدهایی به نام لوتئولین هستند که فیتوکمیکال هایی با خواص ضد سرطانی هستند.

اسفناج سرشار از ویتامین های E، A و K است. مطالعات نشان می دهد که ویتامین E از بدن شما در برابر برخی سرطان ها و بیماری های قلبی محافظت می کند. بدن شما از ویتامین K برای کمک به لخته شدن خون استفاده می کند. ویتامین A توسط سلول های بدن شما برای تقویت تقسیم سلولی استفاده می شود. بتاکاروتن موجود در اسفناج توسط بدن شما برای ساخت ویتامین A بیشتر استفاده می شود. همچنین یک آنتی اکسیدان قوی است که از سلول های بدن دفاع می کند.

اسفناج علاوه بر ویتامین ها حاوی مقدار زیادی اسید فولیک، پتاسیم، منیزیم و آهن است. این مواد معدنی به سیستم قلبی عروقی شما کمک می کند. آنها همچنین اعصاب و ماهیچه های سالم می سازند.

فواید اسفناج برای سلامتی عبارتند از:

پیشگیری از سرطان: طبق مجله Nutrition and Cancer، آنتی اکسیدان های موجود در اسفناج دارای خواص ضد التهابی هستند که به پیشگیری از سرطان کمک می کند. فولات همچنین به کاهش خطر ابتلا به سرطان تخمدان کمک می کند.

چگونه قلب خود را سالم نگه داریم: آنتی اکسیدان لوتئین باعث کاهش التهاب و ایجاد پلاک در سیاهرگ ها و شریان ها می شود. فولات موجود در اسفناج سطح هموسیست را کاهش می دهد که به نوبه خود با بیماری قلبی مرتبط است. اگر فشار خون شما بالا است، از اسفناج تازه یا منجمد استفاده کنید، زیرا حاوی سدیم کمتری نسبت به اسفناج کنسرو شده است.

ساخت استخوان های سالم: غذاهای غنی از ویتامین K مانند اسفناج از ضعیف شدن استخوان ها جلوگیری می کند. ویتامین K باعث تشکیل استئوکلسین، پروتئینی که در تشکیل استخوان ها نقش دارد، می شود. کلسیم و منیزیم موجود در اسفناج نیز به تقویت استخوان ها کمک می کند. به خاطر داشته باشید که کلسیم موجود در اسفناج کمتر از کلسیم لبنیات جذب می شود.

بهتر ببینید: شبکیه، نوعی ویتامین A، جزء مهم شبکیه چشم است. چشمان شما برای عملکرد بهینه به ویتامین A نیاز دارند. لوتئین، ویتامین E و بتاکاروتن نیز به جلوگیری از کاهش بینایی در سالمندان کمک می کند.

تمرکز ذهنی داشته باشید: مطالعات نشان می‌دهند که رژیم‌های غذایی سرشار از اسفناج به افزایش قدرت ذهنی با افزایش سن کمک می‌کند. فولات موجود در اسفناج نیز برای عملکرد شناختی بسیار مهم است. لازم به ذکر است که مکمل های اسید فولیک تاثیر کمی در این زمینه دارند یا هیچ تاثیری ندارند، بنابراین باید از منابع طبیعی مانند اسفناج استفاده کنید.

افزایش انرژی: آهن و اسید فولیک موجود در اسفناج از کم خونی جلوگیری می کند. این اغلب برای زنان با دوره های قاعدگی سنگین مهم است.

مبارزه با عفونت: ویتامین E به بهبود سیستم ایمنی کمک می کند. ویتامین A موجود در اسفناج گلبول های سفید خون را تشکیل می دهد که باکتری ها و ویروس ها را از بین می برند.

تقریباً هر سوپرمارکتی در تمام طول سال اسفناج تازه دارد. اسفناج معمولاً قیمت کمتری نسبت به سایر سبزیجات دارد. می تواند جایگزین کاهو در سالاد و ساندویچ شود و آنها را سالم تر کند. به یاد داشته باشید که اسفناج تازه باید سبز تیره باشد و پژمرده نشود.

مراقب اسفناج های کنسرو شده باشید زیرا معمولاً سرشار از سدیم است. برچسب روی اسفناج منجمد را بررسی کنید تا ببینید چه مقدار سدیم دارد.

اسفناج شسته نشده را تا زمان استفاده در یخچال نگهداری کنید. از شستن برگ ها قبل از نگهداری خودداری کنید وگرنه خراب می شوند. قبل از سرو، برگ ها را کاملا با آب سرد بشویید تا کثیفی ها و حشرات پاک شوند.

یک راه خوشمزه و سالم برای لذت بردن از اسفناج، تهیه سالاد اسفناج تازه با مقدار کمی روغن زیتون است. روغن زیتون جذب لوتئین و ویتامین A توسط بدن را تسریع می کند. اسفناج را می توان به سس پاستا یا حتی روی پیتزا نیز اضافه کرد. برای پوره سیب زمینی عالی، سعی کنید اسفناج، پنیر پارمزان و سیر را اضافه کنید. همچنین می توانید اسفناج را به املت و کیش اضافه کنید.

در مجموع، اسفناج فوق العاده سالم و یک غذای جانبی عالی است.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر