چرا ما به ویتامین D نیاز داریم – عملکردها، منابع و کمبودها؟

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که چندین عملکرد مهم در بدن دارد که یکی از نقش های اصلی آن در ساختن و کلسیفیه کردن استخوان ها است. اگرچه اکثر مردم ویتامین D کافی را از قرار گرفتن در معرض نور خورشید و مصرف لبنیات غنی شده دریافت می کنند، کمبود ویتامین D در برخی از جمعیت ها یک مشکل است. در ادامه بخوانید تا در مورد اینکه چرا ما به ویتامین D نیاز داریم و نقش مهمی که در بدن شما ایفا می کند و چگونگی دریافت کافی آن در رژیم غذایی خود بیشتر بدانید.

کارکرد

همانطور که در بالا ذکر شد، ویتامین D برای استخوان ها بسیار مفید است. به جذب کلسیم و فسفر از غذا از روده کمک می کند و ترشح هورمون پاراتیروئید، هورمونی که باعث تحلیل استخوان می شود، سرکوب می کند. ویتامین D می تواند از پوکی استخوان، فشار خون بالا و سرطان محافظت کند. تحقیقات نشان داده است که می تواند به پیشگیری از چندین بیماری خودایمنی از جمله ام اس نیز کمک کند.

منابع طبیعی و غذایی

مهمترین و طبیعی ترین منبع ویتامین D در واقع نور خورشید است. نور خورشید بدن را تحریک می کند تا ویتامین را سنتز کند. با این حال، به دلیل خطر ابتلا به سرطان پوست، تنها ۱۰ دقیقه قرار گرفتن در معرض نور خورشید در روز برای تولید ویتامین D توصیه می شود. افرادی که نور خورشید کافی دریافت نمی کنند، از جمله کسانی که در شمال زندگی می کنند، ممکن است نیاز به مکمل داشته باشند تا بدن خود را با نور خورشید کافی تامین کنند. محبوب ترین منبع غذایی ویتامین D شیر غنی شده است. برخی از محصولات نان و غلات نیز ممکن است با ویتامین D غنی شوند. بهترین راه برای دانستن مقدار موجود در یک محصول، بررسی برچسب مواد غذایی است. سایر منابع غذایی ویتامین D عبارتند از: روغن کبد ماهی، ماهی سالمون، ماهی خال مخالی، ماهی تن و ساردین.

کاستی

دلایل اصلی کاهش سطح ویتامین D عبارتند از:

• کمبود ویتامین D در رژیم غذایی، که اغلب با قرار گرفتن در معرض آفتاب ناکافی همراه است

• ناتوانی در جذب ویتامین D از روده

• ناتوانی در پردازش ویتامین D به دلیل بیماری کلیوی یا زنده

علائم کمبود عبارتند از: درد یا حساسیت استخوانی، تغییر شکل دندان ها، توقف رشد، افزایش شکستگی، اسپاسم عضلانی، کوتاهی قد و بدشکلی های اسکلتی.

نوزادان، کودکان و افراد مسن در معرض خطر کمبود ویتامین D هستند که به عنوان راشیتیسم نیز شناخته می شود. کسانی که کمبود دارند معمولا با مصرف مکمل ها آن را درمان می کنند. دوز توصیه شده ویتامین D به صورت جداگانه تعیین می شود.

به یاد داشته باشید، تمام کاری که باید انجام دهید تا مطمئن شوید بدنتان ویتامین D کافی دریافت می کند، دریافت نور خورشید کافی است. می توانید از طبیعت لذت ببرید و در عین حال برای بدن خود کار خوبی انجام دهید!

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر