چرا مسلم بن عقیل عبیدالله را در خانه هان ترور نکرد؟


به گزارش نعمت الله صفری فروشان، مورخ و خبرنگار اسلامی گروه اندیشه خبرگزاری فارسییک مطالعه وی مهمان شب هشتم موسم کوفه برنامه سوره بود. وی در ابتدای این برنامه چند تاریخ را به عنوان تاریخ های مهم قیام عاشورا معرفی کرد و گفت: تاریخ اول ۱۵ رجب ۶۰ یعنی مرگ معاویه است. پس از مرگ معاویه، کوفیان اعلام کردند که زیر بار یزیدیان نخواهند رفت و نامه ای به امام نوشتند. این اجتماع احتمالاً در اواخر ماه رجب یا اوایل شعبان بوده است. ۲۸. رجب را به بیعت با امام حسین فراخواندند و چون امتناع کردند به مکه رفتند و در اول شعبان به مکه رسیدند. در دهم ماه مبارک رمضان اولین نامه های امام حسین از کوفیان می رسد و سرانجام در پنجم شوال امام مسلم آنها را به کوفه می فرستد.

بی وفایی به یزید مسلم بود

صفری فروشانی با اشاره به اینکه اصل مسلم امام حسین (ع) بیعت نکردن با یزیدیان بوده است، تصریح کرد: چه کوفیان او را دعوت کنند و چه نکنند، امام با یزیدیان بیعت نکردند و حتی اگر به کوفه کوچ کنند. به فرض اینکه به کوفه رفتند، آنها نیز به کوفه نرفتند و پس از دریافت نامه هایی از کوفه ها این تصمیم را گرفتند.

یک سلبریتی بی اعتبار

وی اندازه ۱۲ هزار حرف را خطای معلوم دانست و تاکید کرد: این سوال با تعداد متعهدین اشتباه گرفته شده و تعداد حروف در منابع قدیمی ۵۳ و در . حقیقت ۵۳ امضا بود و نامه ها را افراد شناخته شده امضا کردند.

صفری فروشانی در این قسمت از برنامه از ایرانیان در جریان قیام یاد کرد و حضور آنها را در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تکذیب کرد. عمر سعد وی گفت: به دلیل ظلم‌هایی که به آنها شد، اگر کسی بر دولت بنی امیه قیام می‌کرد، به آنها می‌پیوندد و نمونه آن قیام مختار است که گفته می‌شود او ۶۰ هزار ایرانی در سپاه داشت.

شیعه سیاسی و شیعه مذهبی

وی حزب اموی و علوی را دو جریان مهم کوفه در آن زمان معرفی کرد و با اشاره به اینکه حزب علوی شیعه سیاسی امام علی (ع) بود، گفت: شیعه سیاسی نقطه مقابل دینی است. شیعه شیعیان به خلافت بلافصل امام علی(ع) پس از پیامبر(ص) و دادن انحصار قدرت علمی و سیاسی به اهل بیت معتقد بودند، اما شیعه سیاسی امام معاویه و عثمان را به عنوان حاکم پذیرفت. همان زمان خلیفه اول و دومی را نیز پذیرفتند و بسیاری از اهل صفین نیز از همین دسته بودند.

صفری فروشانی ادامه داد: در مورد صلح معاویه نیز امیدوار بودند که بعد از معاویه قدرت به امام حسن (ع) برسد. اگر بخواهیم ریشه حزب اموی را پیدا کنیم باید به زمان سقیفه و فتح مکه برگردیم و محدود به مصالح مادی نیست و حزب بنی امیه از نظر اعتقادی هم طرفدارانی داشت. در زمان معاویه کار و تاریخ زیادی در این زمینه انجام شد و بعدها تا اندلس ادامه یافت.

درست بود که مسلمان ابن زیاد را ترور نکند

کارشناس برنامه سوره ادامه می دهد تکلیف ویژه امام حسین علیه السلام به حضرت مسلم علیه السلام اشاره کرد: امام حسین علیه السلام می فرماید مسلم امین من است و او را می فرستم تا دعوت کوفیان را برآورده کند. تست بنابراین، تشکیل دولت و ارتش کار کند تکلیف ویژه قطعی نبود مسلم یک سازمان مخفی تشکیل داد و از شیعیان بیعت گرفت، اما در آن زمان یک اتفاق غیرمنتظره افتاد و با آمدن عبیدالله اوضاع تغییر کرد و اینجا بود که مسلم را از جای خود به خانه هان بردند.

وی افزود: در خانه هان مطرح شد که مسلمانی عبیدالله را از پشت پرده ترور کند و به نظر من حق هم داشت چرا که از نظر اخلاقی، انسانی و تاریخی کار درستی بود. نقطه نظر. این تصور غلطی است که اگر عبیدالله ترور می‌شد، تمام می‌شد و عواقب آن آغاز می‌شد و ممکن بود مسلمانی در آنجا کشته شود، زیرا یاران عبیدالله در آنجا بودند و از طرف دیگر با کشتن مهمان امام حسین (ع) همانطور که) بدنام می شد.

صفری فروشانی با برشمردن تدابیر مختلف برای عبیدالله در کوفه و تقسیم آن به اقدامات تنبیهی و تشویقی، تصریح کرد: کوفیان به عنوان لشکریان مسلمان از دولت دریافت می کردند و این دریافتی هم به صورت نقد و هم کالا بوده است. سیاست بنی امیه تبعیض در پرداخت بود و به هر کدام مبلغ متفاوتی پرداخت می شد و با استفاده از این ابزار بود که اطلاعات و اطلاعات در دست گروه های مختلف بود و تضمین می شد که اگر گروه های مختلف مخالف معاویه باشند، حکومت آنها خواهد بود. محدود شود. خارج از. قسمت دیگر شدت اقدامات عبیدالله بود که خشونت زیادی را نشان می داد. مشی تشویقی بود و اگر یکی از نزدیکان یزید بود و از او حمایت می کرد، مشوق می گرفت.

مسلم و لبک به کمک کوفیان

وی در پایان عنوان کرد که هانی ششمین یا هفتمین است حقارتدر سال ۱۹۶۰ حجه عبیدالله را در قصر دستگیر کردند و همین موضوع باعث سردرگمی مردم شد. وی گفت: این فضای عمومی عکس را ساخته استکار کردن نشان دهید که چرا این مشکل را به فضای عمومی مسلمانان نسبت دادند. این فضای عمومی به مسلمانان سرایت کرد و از او خواستند کاری بکند. او فراخوان داد و کسانی که نزدیک او بودند آمدند. این حرکت را نمی توان قیام نامید زیرا برای سرنگونی عبیدالله و نجات هان از اسارت یک حرکت مسلحانه نبود. مردم بیشتر از داخل قصر جمع شدند، اما عبیدالله با ترفندی، اشراف را از در پشتی قصر به کوفه فرستاد و با شروع جنگ روانی، مردم سپاه شامی را به وحشت انداخت و مردم عقب نشینی کردند.

پایان پیام/




این مقاله را به صفحه اول توصیه کنید