چگونه فیتواستروژن ها می توانند اثرات ضد استروژنیک داشته باشند


هنگامی که مطالعه ابتکار سلامت زنان نشان داد زنان یائسه که از درمان جایگزینی هورمون استفاده می کنند “از سرطان سینه ، بیماری های قلبی عروقی و آسیب کلی رنج می برند” ، برای جایگزین های ایمن تر تماس گرفته شد. بله ، ابتکار سلامت زنان نشان داد که استروژن تأثیرات مثبتی مانند کاهش علائم یائسگی ، بهبود سلامت استخوان ها و کاهش خطر شکستگی لگن دارد ، اما اثرات منفی نیز مانند افزایش لخته شدن خون در قلب ، مغز و ریه ها و همچنین سرطان سینه.

در حالت ایده آل ، برای به دست آوردن بهترین عملکرد در هر دو جهان ، ما به چیزی نیاز داریم که تعدیل کننده گیرنده استروژن انتخابی نامیده می شود-چیزی که دارای اثرات پرو استروژنیک در برخی بافتها مانند استخوان است اما در همان زمان ضد-اثرات استروژنیک در بافتهای دیگر مانند سینه. شرکت های دارویی در تلاش هستند تا اینها را بسازند ، اما به نظر می رسد فیتواستروژن ها ، که ترکیبات طبیعی در گیاهان هستند ، به عنوان تعدیل کننده های گیرنده انتخابی استروژن طبیعی عمل می کنند. نمونه آن جنستئین است که در سویا یافت می شود و از نظر ساختاری شبیه استروژن است. چگونه می توان چیزی شبیه استروژن به عنوان یک عامل عمل کرد ضد-استروژن؟

نظریه اصلی نحوه کنترل فیتواستروژن های سویا بر رشد سرطان پستان این است که آنها با استروژن های ما در اتصال به گیرنده استروژن رقابت می کنند. با افزایش بیشتر ترکیبات سویا بر روی سلول های سرطانی پستان در یک پتری دیش ، استروژن واقعی کمتر و کمتر می تواند به آنها متصل شود. بنابراین ، توانایی انسداد استروژن فیتواستروژن ها می تواند به توضیح آنها کمک کند ضد-اثرات استروژنیک سپس چگونه آنها را توضیح می دهیم حرفه ایاثرات استروژنیک بر بافتهای دیگر مانند استخوان؟ چگونه سویا می تواند آن را به دو صورت داشته باشد؟

این راز زمانی حل شد که مشخص شد دو نوع گیرنده مختلف استروژن در بدن وجود دارد و نحوه واکنش سلول هدف بستگی به نوع گیرنده استروژن دارد. وجود این گیرنده استروژن تازه کشف شده ، با نام “گیرنده استروژن بتا … برای تمایز آن از گیرنده استروژن” کلاسیک “آلفا” ، ممکن است “کلید درک پتانسیل محافظتی سویا” فیتواستروژن ها باشد. و بر خلاف استروژن بدن ما ، فیتواستروژن های سویا ترجیحاً به گیرنده های بتا متصل می شوند.

به عنوان مثال ، ظرف هشت ساعت یا بیشتر از خوردن حدود یک فنجان سویای کامل پخته ، سطح جنتیستین در خون به حدود 20 تا 50 نانومول می رسد. این مقدار در بدن ما در حال گردش است و سلول های ما را غسل می دهد. حدود نیمی از آن به پروتئین های موجود در خون متصل است ، بنابراین غلظت موثر آن تقریباً نیمی از 20 تا 50 نانومول است. این برای فعال شدن گیرنده های استروژن به چه معناست؟

در ویدئوی من چه کسانی نباید سویا بخورند؟، من یک نمودار نشان می دهم که فواید اسرارآمیز غذاهای سویا برای سلامتی را توضیح می دهد. در سطوح موثری که از خوردن یک فنجان سویا دریافت می کنیم ، فعال سازی آلفا بسیار کم است ، اما مقدار زیادی فعال سازی بتا وجود دارد. وقتی نگاه می کنیم که هر کدام از این گیرنده ها در بدن انسان کجا قرار دارند ، چه چیزی را پیدا می کنیم؟ راهی که قرص های استروژن خطر لخته شدن خون کشنده را افزایش می دهند به این طریق است باعث کبد فاکتورهای انعقادی اضافی را دفع می کند. اما حدس بزنید چی؟ کبد انسان فقط گیرنده های آلفا استروژن دارد ، نه گیرنده های بتا. بنابراین ، شاید خوردن 30 فنجان یا بیشتر دانه سویا در روز می تواند مشکل ساز باشد ، اما در غلظت هایی که با مصرف معمولی سویا دریافت می کنیم ، جای تعجب نیست که این مشکل مربوط به استروژن های دارویی است اما فیتواستروژن های سویا نیست.

به نظر می رسد که تأثیرات روی رحم فقط توسط گیرنده های آلفا انجام می شود ، به همین دلیل است که هیچ تأثیر منفی روی سویا مشاهده نشده است. بنابراین ، در حالی که داروهای حاوی استروژن ممکن است خطر ابتلا به سرطان آندومتر را تا ده برابر افزایش دهند ، غذاهای حاوی فیتواستروژن با سرطان اندومتر به میزان قابل توجهی کمتر ارتباط دارند. در واقع ، اثرات محافظتی برای این نوع سرطان های زنان به طور کلی مشاهده می شود: زنانی که بیشترین سویا را مصرف می کردند ، 30 درصد کمتر سرطان آندومتر داشتند و به نظر می رسید خطر ابتلا به سرطان تخمدان را تقریباً به نصف کاهش می دهند.

به نظر می رسد که فیتواستروژن های سویا هیچ تاثیری بر پوشش داخلی رحم ندارند و همچنان می توانند برخی از 11 شایع ترین علائم یائسگی (که توسط شاخص کوپرمن گردآوری شده است) را به طور چشمگیری بهبود بخشد.

از نظر سلامت استخوان ، سلول های استخوانی انسان حامل گیرنده های بتا استروژن هستند ، بنابراین ممکن است انتظار داشته باشیم که فیتواستروژن های سویا محافظ باشند. و در واقع ، به نظر می رسد که آنها “به طور قابل توجهی تراکم مواد معدنی استخوان را افزایش می دهند” ، که با داده های جمعیتی مطابقت دارد که “[h]مصرف زیاد محصولات سویا با افزایش توده استخوانی همراه است … ”اما آیا فیتواستروژن های سویا می توانند با گذشت زمان از تحلیل استخوان جلوگیری کنند؟

در یک مطالعه دو ساله ، شیر سویا با کرم پروژسترون ترانس درمال مقایسه شد. گروه کنترل تراکم معدنی استخوان قابل توجهی را در ستون فقرات خود در طول دو سال از دست دادند ، اما گروه پروژسترون به طور قابل توجهی کمتر از آن از دست داد. گروهی که دو لیوان شیر سویا در روز می نوشند ، در واقع حتی بهتر از زمانی که شروع کردند.

در آنچه احتمالاً قوی ترین مطالعه تا به امروز است ، محققان فیتواستروژن ژنیستئین سویا را با رژیم سنتی جایگزینی هورمون (HRT) مقایسه کردند. بیش از یک سال ، در استخوان های ستون فقرات و لگن ، گروه دارونما تراکم استخوان خود را از دست دادند ، در حالی که در هر دو گروه فیتواستروژن سویا و استروژن HRT به دست آمد. این مطالعه به وضوح نشان می دهد که ژنیستئین از تحلیل استخوان جلوگیری می کند …

دلیل اصلی اهمیت دادن به توده استخوانی این است که می خواهیم از شکستگی جلوگیری کنیم. آیا مصرف غذای سویا با خطر شکستگی کمتر ارتباط دارد؟ آره. در حقیقت ، خطر کمتر شکستگی استخوان تنها با یک وعده سویا در روز ، معادل 5 تا 7 گرم پروتئین سویا یا 20 تا 30 میلی گرم فیتواستروژن ، که تقریباً یک فنجان شیر سویا یا حتی بهتر است یک وعده غذای کامل سویا مانند تمپه ، ادامام یا خود لوبیا. ما اطلاعات شکستگی در مورد مکمل های سویا نداریم. “اگر ما به دنبال دریافت انواع مزایای سلامتی هستیم که تصور می کنیم جمعیت آسیا از خوردن غذاهای کامل و سنتی سویا برخوردار می شوند ،” شاید ما باید به جای خوردن پودر یا قرص پروتئین اثبات نشده ، به دنبال خوردن آنها باشیم.

آیا کسی هست که از مصرف سویا دوری کند؟ بله ، اگر به سویا حساسیت دارید. هر چند که این چندان رایج نیست. یک نظرسنجی ملی نشان داد که فقط حدود 1 در 2000 نفر از آلرژی به سویا خبر می دهند که 40 برابر کمتر از رایج ترین آلرژن ، شیر لبنی و حدود 10 برابر کمتر از سایر آلرژن های رایج دیگر مانند ماهی ، تخم مرغ ، صدف ، آجیل ، گندم یا بادام زمینی.


اگر در معرض خطر بالای ابتلا به سرطان سینه هستید چه؟ دیدن BRCA ژن های سرطان سینه و سویا

اگر از قبل به سرطان سینه مبتلا شده اید چه می کنید؟ دیدن:

اگر فیبروم دارید ، چطور؟ دیدن آیا زنان مبتلا به فیبروئید باید از سویا اجتناب کنند؟به

گرگرفتگی چطور؟ دیدن فیتواستروژن های سویا برای گرگرفتگی های یائسگیبه

سویای اصلاح شده ژنتیکی چطور؟ دیدن GMO سویا و سرطان پستانبه

هرچند همه فیتواستروژن ها مفید نیستند. دیدن فیتواستروژن رازک در آبجو چگونه است؟ و قوی ترین فیتواستروژن در آبجو وجود داردبه

درمان جایگزینی هورمون چقدر مضر است؟ دیدن چگونه پزشکان از خطرات هورمون درمانی مطلع نبودند؟به

استروژن های مصنوعی که در کشاورزی حیوانات استفاده می شوند نیز نگران کننده هستند. برای اطلاعات بیشتر در این مورد ، مراجعه کنید استفاده از زرانول در گوشت و سرطان سینهبه

در سلامتی ،
مایکل گرگر ، دکتر

PS: اگر هنوز این کار را نکرده اید ، می توانید در ویدیوهای رایگان من مشترک شوید اینجا و ارائه های زنده و سالانه من را مرور کنید:



دیدگاهتان را بنویسید