یک رژیم غذایی سالم برای زنان باردار با ۹ ماده مغذی مهم

مهم است که رژیم غذایی زن باردار از نظر تغذیه ای سالم باشد تا در عین حفظ سلامتی خود، فرزند سالمی به دنیا بیاورد. حتی قبل از بارداری، رژیم غذایی متعادل برای یک زن در سن باروری مهم است تا بتواند با نیازهای بارداری کنار بیاید.

باید یک ضرب المثل رایج وجود داشته باشد که زن باردار باید «برای بکسل بخورد». به نوعی، این درست است، اما به این معنا نیست که او باید دو برابر غذا بخورد. این کار ضروری نیست و می تواند منجر به چاقی شود.

توصیه های تغذیه ای برای زنان باردار از سوی ماما، پزشک و پرستار جامعه که به دقت سلامت مادر و کودک را تحت نظر دارند، در دسترس است. در اوایل بارداری، یک زن ممکن است در هر زمانی از شبانه روز احساس کند یا بیمار باشد. این می تواند تغذیه خوب را بسیار دشوار کند. همه مواد مغذی در دوران بارداری مهم هستند، اما موارد زیر اهمیت ویژه ای دارند.

  • اسیدهای چرب ضروری برای رشد مغز و تقسیم سلولی مورد نیاز جنین است.
  • کمبود ویتامین D می تواند منجر به وزن کم هنگام تولد و کزاز در نوزاد و استئومالاسی در مادر شود.
  • ویتامین E به خصوص در ۱۰ هفته آخر بارداری ضروری است. اگر نوزاد نارس به دنیا بیاید، ممکن است به مکمل ویتامین E نیاز داشته باشد.
  • در دوران بارداری، کمبود ویتامین K می تواند منجر به خونریزی در ماه اول پس از تولد شود. برای جلوگیری از این امر، به اکثر نوزادان تازه متولد شده، ویتامین K به صورت خوراکی یا تزریقی داده می شود.
  • اسید فولیک در اوایل بارداری برای رشد مناسب مغز و سیستم عصبی جنین مورد نیاز است. حتی قبل از بارداری، یک زن به اسید فولیک کافی در رژیم غذایی خود نیاز دارد. کمبود اسید فولیک می تواند منجر به سقط جنین، کندی رشد، ناهنجاری های جنین یا زایمان زودرس شود.
  • یک مادر گیاهخوار ممکن است کمبود ویتامین B12 داشته باشد و ممکن است نیاز به مصرف مکمل ها در دوران بارداری و در دوران شیردهی داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که ویتامین B12 کافی دارد. جنین ویتامین B12 را ذخیره می کند تا به اندازه کافی برای ۶ ماه اول پس از تولد باشد.
  • جنین در چند هفته آخر بارداری به دلیل رشد اسکلت به کلسیم زیادی نیاز دارد. اگر در طول برنامه رژیم غذایی زن باردار، کلسیم یا ویتامین D کافی نباشد، می تواند کلسیم اسکلت خود را از دست بدهد که می تواند منجر به ضعیف شدن استخوان ها و دندان ها شود.
  • مادر باید در دوران بارداری آهن کافی داشته باشد. برای تامین سوخت بدن خود و تامین آهن برای نوزاد در حال رشد در چند ماه اول پس از تولد مورد نیاز است. شیر مادر و شیر گاو هر دو منابع ضعیف آهن هستند، بنابراین این ذخیره حیاتی است. در دوران بارداری، سطح هموگلوبین خون به طور منظم بررسی می شود. اگر کمتر از ۱۰ میلی گرم باشد، مادر کم خون است.
  • یبوست می تواند یک مشکل در بارداری باشد. در این صورت، زنان باید میزان فیبر را در رژیم غذایی خود افزایش دهند و به آرامی ورزش کنند.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر